Analytics

Analytics handlar om allt som har med webbanalys och statistik att göra. Det är navet i en organisation varifrån beslut angående de digitala satsningarna bör tas. Här kommer jag att skriva om allt från Google Analytics och Facbook Insight till tips och tricks för hur man jobbar med webbanalys.

Spåra laddningstiden i Google Analytics – nu jätteenkelt!

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur man kan övervaka sin web performance med hjälp av Google Analytics. För att göra det krävdes det dock ett antal manuella ingrepp i form av Javascript och statistiken man fick ut lämnade också lite mer att önska.

Nu har dock Google ordnat detta! För några månader sedan så införde nämligen Google Analytics sin egen Site Speed. Gränssnittet är betydligt mer pedagogiskt och går hand i hand med resten av Google Analytics enkla sätt att förmedla statistik.

screenshot-google-sitespeed

Tyvärr kommer detta dock inte med i den standardiserade spårningskoden utan man får komplettera genom att lägga till följande rad med kod:

_trackPageLoadTime();

Efteråt skall alltså spårningskoden se ut som följande:

<script type="text/javascript">
 var _gaq = _gaq || [];
 _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']);
 _gaq.push(['_trackPageview']);
 _gaq.push(['_trackPageLoadTime']);
 (function() {
   var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
   ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
   var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
 })();
</script>

Underbart! Dock finns det några saker du bör tänka på när du använder dig av Google Analytics istället för t.ex. Keynote när du mäter laddningstider och det är följande:

Fördelar:

  • Bra rapportering inom Google Analytics egna dashboard, alla siffrorna samlade på ett ställe
  • Detaljerade mätningar för webbläsare som stödjer W3C Nav Timing API eller har Google Toolbar

Nackdelar:

  • Endast exakt data från en kanske icke representativ skara (IE9, Chrome and Google Toolbar användare) –  webbläsare som ej stödjer W3C Nav Timing API eller har Google Toolbar får ingen exakt statistik då vissa saker som DNS resolution och serverns processtid fångas ej upp
  • Skickar ut ytterligare en HTTP request
  • Behöver ändra i GA:s spårningskod
  • Viktat resultat

Är man dock medveten om dessa nackdelar så funkar spårningen av laddningstid alldeles utmärkt, absolut värt att testa!

Google Analytics: Spåra dina 404-sidor

Med jämna mellanrum kommer du ha besökare som når en så kallad 404 sida på din webbplats. En 404-sida berättar helt enkelt att den sida de letar efter ej finns där (kan vara borttagen eller fel skriven adress etc). Att veta när detta inträffar kan vara en bra idé av flera anledningar:

  1. Google (och besökare) gillar varken trasiga länkar och saknade sidor
  2. Ofta återkommande felstavningar kan upptäckas och bearbetas

En utmaning är dock att vi i Google Analytics ej kan få ut hur ofta besökarna stöter på 404-sidor.  Men självklart finns det ett trick. Så här gör du för att inkludera 404-sidor i rapporterna:

  1. Addera din Google Analytics tracking kod till din 404-sida
  2. Modifiera koden på följande vis:
    <script type="text/javascript"
    src="http://www.google-analytics.com/urchin.js">
    </script>
    <script type="text/javascript">
    _uacct = "xxxxx-x";
    urchinTracker("/404.html?page=" + _udl.pathname + _udl.search);
    </script>

Klart! Google skapar nu virtuella sidvisningar för alla dina 404-sidor och registrerar det besökarna sökte efter. Utifrån informationen kan du nu producera nytt innehåll, infoga lite fler redirects eller bara ha för att övervaka. Lycka till.

Så exporterar du fler än 500 rader i Google Analytics

Om du har en stor webbplats (vilket du säkert har) så har du förmodligen märkt av Google Analytics begränsningar gällande export av data. Ponera att du vill exportera samtliga trafikkällor och datat råkar vara +10 000 rader. Det betyder att du kommer att få sitta och spendera ett antalt timmar med att exportera filer då Google begränsar exporten till 500 rader per gång. Inte kul. Men det går att lösa och jag ska här visa dig hur!

  1. Normalt kan du högst exportera 500 rader i taget
    500-limit
  2. Addera följande text längst bak på URL:en: “&limit=#” där # är siffran på antalet rader data du vill exportera
    add-limit
  3. Exportera sen din CSV
    export-as-csv
  4. Tada! Den exporterade CSV:en har nu samtliga rader med data
    more-than-500-rows

Google Analytics: Lär dig mer om dina mobila besökare

Google Analytics gör det enkelt att analysera de mobila användarna som kommer till din webbplats. Faktum är att det finns en hel sektion enbart dedikerad till de mobila användarna. Om du råkat missat detta så är det så här du gör (gäller endast gamla versionen av GA):

I menyn till vänster så väljer du Visitors → Mobile → Mobile Devices. Här finner du statistik på vilka mobiltelefoner som dina besökare använder sig av samt annan statistik såsom besök, sidvisningar etc…

mobile Google Analytics

Google Analytics: Så analyserar du sidorna mer djupgående

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, Google Analytics är fantastiskt! Tänkte idag visa ett snabbt trick på hur du kan använda dig av “Navigational Analysis” för att analysera användarflödena på din webbplats. Ponera att du har filtrerat ut dina toppsidor men är sugen på att veta mer om respektive sida. Hur kom besökarna dit och vart gick de sedan?navigation summary

 

Börja med att klicka in dig på en specifik sida under “Content”. Till höger så finns det lite menyer för att ta reda på mer information om den sida du är på. Välj alternativet “Navigation Analysis”. Under “Navigation Summary” sidan som du nu kommit till så kan du nu få reda på bland annat följande: Hur många gånger sidan vart besökt, hur många som kom direkt till sidan kontra hur många som kom från en annan sida inom webbplatsen samt vart besökarna tog vägen efter att de vart på sidan i fråga.

Informationen som du får reda på här är riktigt värdefull för att ta reda på huruvida specifika mål blir uppnådda eller inte på den aktuella sidan. Den tydliggör även insikter i potentiella problem så som oönskade handlingar. Jobbar du till exempel med utstakade informationsflöden som har tydliga in- och utgångar så är det denna analys du bör börja med för att säkerställa att flödet sker på de villkor du önskar.

navigation-summary

Google Analytics: Vilken tid på dygnet besöker användarna min webbplats?

Att veta vilken tid på dygnet dina besökare befinner sig på din webbplats kan ha flera fördelar. Det blir inte bara enklare att planera in när nya inlägg/artiklar bör postas, men behöver du till exempel utföra prestandatester så utgör denna data en bra grund för testerna.

Hur tar du reda på detta enklast då?
Med Google Analytics givetvis. Börja med att gå till profilen för den webbplats som du vill undersöka. Klicka sedan på knappen “Visitors/Besökare” i vänster meny. När du fått upp sidan väljer du “Visits/Besök”, se bild nedan.

Visitors Overview - Google Analytics

Du får nu upp en sida som visar vilka dina mest besökta dagar är. För att ställa om detta till tid på dygnet istället så väljer du “Hours” uppe i höger hörn.

Visits for all visitors - Google Analytics

Svårare än så är det inte! Du får nu en vy över vilken tid på dygnet som de flesta besökarna är inne på din webbplats, under den angivna tidsperioden. Förvalta informationen väl och planera dina inlägg för maximal exponering, utför prestandatester eller var aktiv på din webbplatschat om du har en sån.

Ha en trevlig kväll!

Skapa SEO-rankingrapport med Google Analytics | Del 2 av 3

Wilkommen! Detta är den andra delen av tre där jag beskriver hur du kan ta fram SEO-rankingrapporter med hjälp av Google Analytics. Som jag skrivit tidigare så finns det en hel del fördelar med varför du ska göra detta i Google Analytics och inget externt verktyg. Förutom att du sparar en del pengar så kommer du även att kunna se vilken position din webbplats faktiskt fick på Google. Del nummer ett fångade upp trafik från Googles “gamla” sök, men som ni kanske har märkt så har söket ändrats markant i och med Google Instant.

Det gamla söket hade URL:ar som inte gav vidare mycket information:

http://www.google.com/search?hl=en&q=flowers&btnG=Google+Search

Med den nya ändringen så har URL-strukturen ändrats och vi får reda på mycket mer om resultatet:

http://www.google.com/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=7&url=http://www.example.com/mypage.htm&ei=0SjdSa-1N5O8M_qW8dQN&rct=j&q=flowers&usg=AFQjCNHJXSUh7Vw7oubPaO3tZOzz-F-u_w&sig2=X8uCFh6IoPtnwmvGMULQfw

I denna del ska vi gå igenom hur du kan skapa rankingrapporter som kan fånga upp informationen i de nya URL:arna. Ju mer Google rullar ut dessa kommer även de gamla URL:arna att upphöra och den rapport vi skapade kommer inte att kunna nyttjas för att se trafiken från Google (men kommer fortfarande att fungera för Bing och Yahoo). Låt oss komma igång med steg för steg instruktionerna:

  1. Skapa en ny profil för denna lösning och välj valfritt namn. Om du inte vet hur man skapar ett filter så hittar du en beskrivning i del ett av denna serie.
  2. Skapa ett nytt filter i den nya profilen. Detta filter sållar bort all annan trafik än den organiska (även denna beskrivning finner du i del ett)
  3. Nu kan vi börja fokusera på det nya! I och med att Google rullar ut de nya URL:arna över en längre tid så betyder det att du kommer att få en hel del besökare som kommer från de gamla URL:arna.som inte innehåller någon data. Dessa behöver filtreras ut. Skapa ett nytt filter med följande inställningar och välj spara.
    updated-google-organic
  4. Nu ska du skapa ett filter som identifierar vilket position på Google du hamnar på. Du får alltså med denna profil reda på den exakta positionen och inte bara vilken sida din webbpalts hamnade på. Skapa följande filter och välj därefter spara.
    google-ranking
  5. Lägg nu alla filter i rätt ordning enligt bilden nedan (eller stegen ovan).
    Assign order GA

Klart! Skapade du profilen i del ett så kan du återanvända några av de filter som behövdes till denna profil. Det tar cirka 24 timmar innan den det hela vaknar till liv. Nu kommer du kunna se exakt vilket position du hamnar på vilket tillåter dig att ta mer kvalificerade beslut om vilka ord du faktiskt bör satsa på att optimera. Lycka till.

Hur många av dina fans döljer dina uppdateringar på Facebook?

När du skapar ett fan page är det självklart intressant att ta reda på hur många av dina fans som faktiskt följer dina uppdateringar i sina nyhetsflöden. Märker du att de flesta av dina fans döljer de uppdateringar du gör så kan de vara dags att se om vad för information du lägger ut samt hur ofta du gör det. En hög “döljprocent” kan även förklara varför din kommunikation inte får någon impact när du går ut med den.

Facebook insightsBörja med att gå in på ditt Facebook fan page. Till höger om huvudkolumnen har du sidpuffarna. I den översta puffen under raden med administratörerna finns “View Insights“, tryck på länken för att komma till din sida med Facebook statstik.

Den första sida du hamnar på är en övergripande sida med statistik på ditt fan page. Där hittar du bland annat information om hur mycket användarna interagerar med dina inlägg.Facebook insights

Till vänster under menyn “Page Insights” så finns valet “Interactions”. Efter att du har tryckt på den länken så hamnar du på en liknande sida där du kan ta del av hur mycket dina fans har interagerat med ditt innehåll.

Det första diagrammet på sidan “Daily Story Feedback” har tre olika boxar, “Likes”, “Comments” och “Unsubscribe”. Bocka ur de två första. Ställ in det tidsintervall du önskar uppe till vänster och du får en överblick på hur många som valt att sluta prenumerera på ditt innehåll och vilket datum de gjorde det. Du kan därifrån även se vilka inlägg var det som gjorde att dina fans slutade prenumerera och utifrån den informationen anpassa framtida uppdateringar för att minimera antalet avslutade prenumerationer.

Facebook insights

Skapa SEO-rankingrapport med Google Analytics | Del 1 av 3

Att ta fram SEO rankingrapporter är något vi konsulter älskar att göra då vi kan ta bra betalt för det. Dock så behöver det inte vara alltför kostsamt om du har lite flinka fingrar och någorlunda god Google Analytics vana. Detta är det första inlägget av tre där jag kommer beskriva hur du tar reda på vilken sida på Google som din webbplats hamnar på, men även hur du tar redan på den exakta positionen som den hamnade på.

En stor skillnad mellan professionella rankingverktyg och Google Analytics är att de kan ge olika information vilket kan leda till förvirring. Denna effekt härstammar bland annat från att Google personaliserar söket, om du till exempel är inloggad, vilket skapar skillnader. Rankingverktygen analyserar ur ett mer neutralt perspektiv medan den statistik du kommer att få via Google Analytics är den faktiska. För att få in rankingrapporter i Google Analytics så gör du följande:

  1. Börja med att lägga till en ny profil till din befintliga webbplatsprofil under Google Analytics. Detta gör du av två anledningar, dels så kommer de nya filtren att exkludera alla annan trafik än de som kommer från sökmotorerna men även för att du inte skall kunna skylla på mig om nått går fel ;-) Nej då inget kommer att gå fel men du vill fortfarande kunna spåra dina andra källor och därför behöver du två profiler.
    Add Profile Google Analytics
    Välj att lägg profilen på en existerande domän och ge profilen ett lämpligt namn som till exempel SEO rankingrapport.
  2. Efter att du har skapat en ny profil så väljer du att redigera den (edit). I den nya profilen så scrollar du ner och väljer “Lägg till filter” (+Add filter).
    Add Filter in GA
  3. Det första filter som du skapar är till för att filtrera ut alla annan trafik än den organiska. Fyll i följande uppgifter och spara:
    Organic Search Filter
  4. Välj sedan att åter igen skapa ett nytt filter. Filter nummer två gör så att du endast inkluderar trafik från sökmotorerna Yahoo, Google och Bing. Fyll i följande uppgifter och spara:
    Search Engine Visitors
    Under “Filter Pattern” fogar du in: (google|yahoo|msn|live)\.[a-z]+
  5. Det tredje filtert som ska skapas är själva filtert som identifierar vilken sida på sökmotorerna som ditt resultat hamnar på. Fyll i följande uppgifter och spara:
    search ranking
    I “FieldB -> Extract B” skall det vara: (\?|&)(start|first|b)=([^&]*)
  6. Nu är det enda som saknas några filter som gör att du kan extrahera och visa informationen på ett relavant sätt. Skapa ett nytt filter med följande information och spara:
    Search and Replace filter page
    Filtret snyggar till den inkommande datan och skriver ut “Page 1″ för alla träffar som hamnar på den första sidan. Du måste skapa att filter för att kunna få ut statistiken på varje sida i sökmotorerna. För sida nummer två skapar du ett likadant filter men fyller i page: 1[0-1]$ i “Search String” fältet och i “Replace String”-fältet så skriver du page: 2. För sida nummer tre skriver du page: 2[0-1]$ i “Search String” fältet och i “Replace String”-fältet så skriver du page: 3 och så vidare…
  7. Efter att du skapat de sista filtren (jag skapade endast 3 stycken sidfilter) så ser du till att alla filter listas i rätt ordning. Se bilden nedan.
    Filter ordning
    Stämmer inte ordningen finns det en knapp strax ovanför dessa fält som heter “Assign Filter Order”. Tryck på den och ordna sedan dina filter.

Nu är allt klart. Det kan ta någon dag innan resultaten börjar trill in. För att ta del av den statistiken går du till rapporten för din nya profil och väljer “User defined” under “Visitors” i menyn till vänster. Ett exempel på dina nya filter ser du nedan.
SEO Ranking in GA

De filter som du precis skapat funkar endast för Googles gamla version som fortfarande används. I och med Google Instant så har sök-URL:en ändrats och därför behöver ovanstående filter en komplettering som vi kommer att titta på till nästa inlägg i denna serie.

Kutos till Andre och Damon som kommit på detta fina trick.

 

 

Så lägger du in Google Analytics på ditt intranät

Har du velat använda dig av Google Analytics på ditt intranät men fått höra att det inte går? Det stämmer icke! Många går och tror felaktigt att webbplatser utan domännamn som till exempel intranät inte kan spåras i Google Analytics. Det finns dock ett trick!

När Google Analytics väl har upptäckt att det finns en spårningskod på en publik webbplats med domännamn så kommer den att fortsätta spåra all statistik som den får. Tricket är att profilen / spårningskoden måste aktiveras utanför intranätet första gången (kanske med hjälp av din publika webbplats?) och det tar cirka en dag. Därefter kan du använda dig av Google Analytics på ditt intranät som saknar domännamn. Säkerställ sen att du ändrar _setDomainName till “none”, i spårningkoden, så skall det funka.

<script type="text/javascript">
try {
  var pageTracker = _gat._getTracker("UA-XXXX-1");
  pageTracker._setDomainName("none");
  pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}
</script>
1 2 3  Scroll to top