Att jobba med adaptive content

Tänkte idag  prata lite kort om adaptive content, Nngot alla företag borde jobba med och något flera leverantörer borde erbjuda. Internet är den perfekta kanalen för segmentering och att inte utnyttja detta är ett slöseri på besökare.

adaptive content

Adaptive content handlar i sin enklaste form om att segmentera besökare och skräddarsy innehållet. Genom att identifiera några variabler om besökaren så kan dessa sedan utnyttjas för att visa innehåll som är relevant jut för denne. Ett exempel kan vara Media Markt som söker nya medarbetare. Om de upptäcker att någon som sitter bakom On Offs IP surfar till deras webbplats så skulle de kunna slänga upp ett jobberbjudande som bara syns just On Offs personal. Adaptive content skulle vara perfekt för hela rekryteringsbranschen när man vill komma åt personer från vissa branscher eller företag. Alla företag kan dra nytta av adaptive content genom att anpassa informationen efter de målgrupper som man har på webben.

Hur funkar det då och vad för variabler kan man styra på?
Tekniken bakom är rätt enkel. Du har helt enkelt en databas med IP-adresser som är kopplade till företag. Till varje företag finns ytterligare en massa information så som omsättning, antal anställda, bransch o.s.v… Som webbplatsägare kan du sedan välja vilka variabler du vill ska styra selektering av innehåll mot besökare.

Än så länge finns det inte så många leverantörer av denna tjänst men det är säkerligen bara en tidsfråga innan företagen vaknar till liv. Blir du sugen på att testa så finns det två aktörer i norden som jag känner till och det är Enecto samt Vendemore.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...