C-block och hur det påverkar sökbilden

C-block kan vara en bra term att känna igen när man jobbar med sökmotorsoptimering. C-block har att göra med webbservrar, hosting och IP-adresser. En IP-adress kan delas upp i två olika delar, klass och block. Klassen avgör vilken siffra en IP-adress börjar med och de vanligaste förekomna klasserna är A – C (finns även D & E). Den andra delen av IP-adressen utgörs av blocken: AAA.BBB.CCC.XXX. Den första delen av IP-adressen består av ett A-block, den andra delen består av ett B-block och den tredje av ett C-block och det är här du som sökmotorsoptimerare bör ha lite koll.

links SEO

När sökmotorerna rankar din webbplats så kollar de givetvis av IP-adresserna på alla inlänkar till din webbplats. En faktor som speciellt uppmärksammats är betydelsen som C-blocket har:

  • Samma C-Block: 111.222.333.and 111.222.333.2
  • Annat C-Block: 111.222.333.1 and 111.222.334.1

Så vad betyder det här mer konkret för SEO och Link Building?

Jo en sak som många oseriösa aktörer gör är att skapa länkfarmar för att generera länkar till en webbplats. Ofta så skapar dessa oseriösa aktörer webbplatser och farmar som hamnar inom en och samma C-block (samma host).  När Google märker att för många länkar kommer från en och samma host så kan misstankar väckas att nått inte riktigt står rätt till. Och det vill du inte.

Självklart kan det vara så att flera webbplatser från samma C-block länkar till dig helt organiskt, men så länge du inte ägnar dig åt ful-länkningar så är det är inget du behöver oroa dig över.

Så när du börjar jobba med en Link Building-strategi, ha i åtanke att ju större variation av C-block som länkarna kommer infrån desto starkare kommer din länkportfolio att vara. Google och alla andra sökmotorer vill säkerställa att länkarna till din webbplats är “schyssta” så undvik att ful-länka med förhoppningen att bättra din träffbild. Se till att ha bra och relevant innehåll istället.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...