Conversion / Konvertering

Kan en valp sälja CMS?

Det är dagens stora fråga. I konverteringsläran finns det en massa knep man kan ta till för att få användare att göra det du vill att de skall göra. Men hur lättpåverkade är användare egentligen? CMS-leverantören Webpop bestämde sig för att undersöka frågan, genom att klistra nedanstående hund i footern.

konverteringshund

Hunden

För att göra en lång historia kort, lyckades Webpop? Skåda!

Footer utan

Footer utan hund

 

Footer med hund

Footer med hund

Resultat

Resultat

Resultat

Ja ni.. Jag skulle vilja dra en massa teorier om att hunden tittar på knappen och därmed ser även vi den, men faktum är att knappen syns rätt bra även när den står för sig själv. Jag gissar att hundens vädjande blick fungerar som en sista knuff över kanten för osäkra användare, vilket ger ett bisarrt resultat.

En sak kan dock fastställas, användare handlar inte logiskt, så mät och testa allt ni gör. Här hittas den ursprungliga artikeln. 

101 tips för att öka din konvertering

De trevliga människorna på Unbounce har samlat ihop hela 101 tips för att just du skall kunna förbättra konverteringen på din webbplats. De täcker allt från fundamentala delar till kampanjrelaterade landningssidor. Oavsett om du precis börjat skrapa på konverteringsytan eller hunnit bli en fullbordad konverteringshingst så är presentationen definitivt värd några minuter.

Enjoy!

Färgglada knappar & kassa banker

Med jämna mellanrum (som imorse) kan jag ställa mig frågandes till nivån på inläggen jag gör. Är det inte helt självklart att knappar som behvöver uppmärksamhet skall ha en alternativ färg? Behöver jag verkligen lägga en massa tid på en artikel som alla ändå redan vet?

Tydligen. Efter att ha slösurfat på några av de största bankernas webbplatser så blir man mörkrädd. Det är faktiskt sjukt vad dålig använbarheten är och inte blir man hjälpt av några färglada knappar som hintar om vart jag som användare skall trycka. Jag blev faktiskt så ledsen att bankerna inte förtjänas att länkas till (bara granskat startsidorna).  Håll i hatten.
SEB

SEB

Grönt på grönt? De ytor som lockar mest uppmärksamhet kan starkt ifrågasättas. Knapparna som finns får ingen uppmärksamhet (och därmed inga klick).

Handelsbanken

Handelsbanken

Inga knappar så långt ögat kan nå. Otydliga dropdowns, och ännu otydligare ingångar. Någonstans kan man tro att nya kunder är viktiga, men tydligen inte då den puffen ligget längst ner i högerkolumen. Vart ska jag som (ny)kund trycka? INGEN kommer vilja läsa det som står ovan.

Swebank

Swedbank

Knapplöst. Återigen, det blir väldigt otydligt vart (speciellt) nya användare skall trycka. Att ha en textöverfylld startsida är ingen bra strategi. Inte ens med en "splash"-area.

Ja, som ni ser är det inget att hurra över. Jag tycker absolut inte att man behöver trycka in färglada knappar överallt, men när användare letar efter navigationselement som tar de vidare är knappen ett starkt hjälpmedel. Dessutom blir det extremt kladdigt med all text i exemplen ovan. Det tillhör vanligheterna att användare vill ta sig vidare från en startsida till det mål de har så hjälp de.

Nyttja alternativa färger i ditt “call to action”

Har tidigare gjort några inlägg om hur man skapar ett effektivt call to action och tänkte fortsätta med ytterligare några inlägg. Idag, färger!

Färger är en av de bästa subtila kommunikationsformerna som finns. Användare har ingen möjlighet att värja sig mot färgers påverkan utan ledsagas helt omedvetna. Utnyttjas färger på rätt sätt så kan både konvertering och uppfattning av budskap förändras radikalt.

En generell regel som dock kan anammas är att särskilja färgen på ditt “call to action” ordentligt från det resterande innehållet. Genom att särskilja färgen så hjälper du användarna att enklare att identifiera vart de skall trycka (eller vart du vill att de skall trycka iaf).

The things webbplats

Knapparna på the Things webbplats använder sig av en starkt differentierad färg för att locka till sig blickar

Funkar alla alternativa färger lika bra?
Nej! Det är svårt att veta hur användare kommer att uppfatta färgerna på knapparna. Man bör alltid testa (a/b-tester) hur olika färger levererar i kontexten. Den numera nedlagda sajten Performable genomförde ett sådant test för att undersöka hur pass stor skillnad en färg egentligen kunde göra och testade följande versioner:

Version A - grön knapp  Version B - röd knapp

Två exakt likadana uppsättningar av webbsidan, båda innehållandes en knapp med stark färg. Magkänslan säger att version A med den gröna knappen borde konvertera bäst (grönt = gå). Blev det så? Nej. Den röda färgen gav 21% bättre konvertering.

Sammanfattning. Använd en stark och alternativ färg i din “call to action” knapp och förlita dig inte på magkänslan. Testa färgen så att du får till en optimal konvertering.

Data-driven VS intuitionsdriven design

De senaste veckorna har jag fart runt och hållit en presentation gällande “det nya sättet” att jobba inom design. Traditionellt sett så har design hittills vart intuitionsdriven och svårmätt. Den verkligheten har förändrats och idag kan vi räkna på hur varenda pixel bidrar till den konkreta affärsnyttan. Design blir därmed en logisk utmaning och driven av uppmätt data snarare än magkänslan.

Att mäta design kan ge enorma resultat i form av ökade konverteringar och det är lite av ett mysterium varför företagen inte jobbar mer med det idag. Viktigt när du börjar med data-driven design är att inte glömma bort den gamla intuitionsdrivna designen, som fortfarande fyller ett syfte. Det gäller att hitta en balans mellan att optimera designen på den kulle man är på och veta när det är dags att ta nästa steg genom en totalrevidering.

Ta en titt på slidsen för lite konkreta exempel på vad smärre förändringar kan åstadkomma för skillnader.

View more presentations from Adam Hassan

Social bevisning – kanske inte så hett?

Social bevisning har ju vart på tapeten bra länge och den vedertagna regeln är att sociala bevis hjälper till i konvertering och mot andra mål.  Men är det alltid så?

Sajten DIY Themes genomförde ett A/B-test för att se hur deras konvertering skulle påverkas genom att ta bort den sociala faktorn från sammanhanget.

diythemes

Kontrollversion, Version 2 & Version 1

Som det syns i bilderna ovan så tog man i version 2 bort den sociala faktorn (14 752 andra prenumererar på detta) och resultatet blev överraskande!

konvertering

Hrm...

Kontrollversionen samt version 1 visade upp en stadig minskning av antalet nya prenumeranter. Version 2 däremot, den utan det sociala budskapet, visade tvärtemot, en ökning.

Slutgiltiga konverteringsgraden

  • Control – 1%
  • Variation 1 – 0.9%
  • Variation 2 – 2%

Variation 2 visar med andra ord ett dubbelt så bra resultat, vilket kan resultera i ganska mycket med ett stort antal besökare eller stora inblandade summor.

Hur kommer det sig att den sociala faktorn är stjälpande i detta fall?
Svaret på denna fråga är oviss och testarna själva har inga direkta förklaringar. Min främsta poäng med detta är att alltid testa de delar och funktioner som innebär viktiga konverteringar för dig.

Vedertagna regler i all ära, men det är omöjlig att förutspå hur olika variabler tolkas i en kontext (även vedertagna sådana) och bör alltid testas för att säkerställa optimalt resultat.

Lite olika typer av boi-oi-oing a.k.a. bounces

bounce

Generellt är bounces nått som inte gillas av webbplatsägare och det med all rätt (en Bounce är när en användare kommer till din webbplats, endast tittar på en sida och sen drar igen). Sättet som många jobbar med bounces idag är dock lite.. omoget. Många inser inte att en Bounce kan kategoriseras på olika sätt och beroende på dess karaktär bör man jobba olika med de. Själv gillar jag att kategorisera Bouncen på tre olika sätt:

  • Hård bounce 
    Användaren stannar mindre än 4 sekunder på sidan. Denna besökare har förmodligen hamnat på din webbplats  av misstag och väntade sig annat innehåll. Sannolikheten är liten att personen kommer tillbaka.
  • Mellan bounce
    Användaren stannar mellan 4-10 sekunder. Besökaren ifråga letar efter speciellt innehåll på sidan men hittar inte det på automatik och går vidare.
  • Mjuk bounce
    Användaren visar stort engagemang genom att stanna längre än 10 sekunder. Denna besökare har med stor sannolikhet hamnat på din sida medvetet och letar aktivt efter information men bristande innehåll leder iväg även denna.

Av de tre nämnda typerna så är som sagt sannolikheten stor att den som bouncar hårt inte kommer tillbaka och du behöver inte ägna vidare tankar åt de. Hur får man då de andra att stanna?

please-dont-go

Mellan bouncarna letar efter något och är villiga att spendera en liten tid på din webbplats. Deras intressse måste fångas snabbt och detta gör du enklast med tydliga och träffsäkra rubriker, talande bilder och tydliga ingångar till vidare läsning.

De mjuka bouncarna är villiga att spendera lite mer tid för att hitta informationen och dessa är således även enklast att fånga upp. Förutom att ha samma tydlighet i rubrik, bilder samt ingångar så kan du även fånga upp dessa genom att aktivt länka vidare i texter samt ha relaterade puffar tillsamman med innehållet.

Sätt upp segment i GA och experimentera med innehållet för att se om det går att sänka Bounce raten på specifika sidor. Är du osäker på hur du gör så kommer jag under morgondagen skriva ett inlägg om hur man lägger upp sådana segment.

Word from the Bird.

Erbjud ett begränsat antal särskiljande valmöjligheter i ditt “call to action”

Förutom de punkter som jag tagit upp tidigare i hur man konstruerar ett genomtänkt “call to action” (inlägg 1 & inlägg 2) så är det dessutom viktigt att begränsa antalet valmöjligheter. Erbjuder man för många valmöjligheter kommer användaren bli förvirrad. Studier inom detaljhandeln har visat att desto fler valmöjligheter desto mindre sannolikt är det att konsumenten genomför ett köp.

Genom att begränsa antalet valmöjligheter som som användarna har så reduceras även den mentala ansträngningen och en konvertering blir mer sannolik.

Hur många valmöjligheter skall det finnas då?
Antalet valmöjligheter som bör vara tillhanda varierar mellan webbplatser. Det viktigaste är dock inte antalet valmöjligheter en användare får utan snarare särskiljandet mellan de olika valmöjligheterna. Ta till exempel pbwiki.com som erbjuder tre valmöjligheter:

  • Create a Wiki
  • View Demo
  • Buy now

Även om tre valmöjligheter är helt okej så finns det ingen riktig skillnad mellan “Create a Wiki” och “Buy now”. Vad skall användaren göra först – köpa en wiki eller skapa en? Förvirring uppstår. Ett bättre tillvägagångssätt är att placera köphandlingen senare i processen, efter att användarna engagerat sig i att bygga upp en Wiki.

pbwiki

Dåligt särskiljande leder till förvirrade användare

Sammanfattning: Håll nere antalet valmöjligheter och särskilj de ordentligt så undviker du förvirring och ökar konverteringen.

Erbjud det lilla extra i ditt “call to action”

I mitt tidigare inlägg om “call to action” så berättade jag om vikten av ett korrekt ihopsatt budskap, vilket är grunden i all “call to action”. Ibland så räcker dock ett budskap inte till för att få besökarna att konvertera och då måste man söta till dealen lite. Det kan göras på flertalet sätt, en rekommendation är att hitta ett incitament som samtidigt är relevant för den konvertering du försöker skapa. Utbudet av incitament är brett och kan variera från rabatter till gratis produkter.

För att höja snittet på donationer så erbjöd Barack Obama en gratis t-shirt om besökarna donerade 30$ vilket ledde till en höjd snittdonation per person. Här nöjde sig målgruppen med en fin blå t-shirt för att donerea lite extra. Win-win.

Call to action Barack Obama

Ge oss pengar och få en t-shirt!

Det fina med detta incitament är ju självklart att Obama fick en hel del gratis reklampelare som gick omkring samtidigt som han samlade in donationer till sitt kampanjande.

Sammanfattning: Har du spetsat ditt budskap men upplever att konverteringen är för låg, pröva att erbjuda en muta.

Så kan Gina Tricot (med små medel) lyfta sin försäljning

Förra veckan skrev jag några inlägg om bilders inverkan på användarnas impluser och hur detta påverkar synfältet samt konvertering.  Efter inlägget började jag fundera över hur slarvigt de flesta använder sig av bilder på webbplatser. Ta till exempel Gina Tricot som lanserade sina nya e-handel för några veckor sedan. Vid första anblick ser allting rätt bra ut. Men börjar man bryta ned shopen i olika beståndsdelar upptäcker man slarvfel som har stora effekter på konverteringen och för att återknyta till de tidigare posterna så fokuserar vi idag enbart på bilderna.

Gisningvis har bilderna, som används på sidan, fotats separat i en studio av en fotograf som efter diverse retuschjobb lämnat över de till en AD (eller webbredaktör?). Dessa lägger i sin tur ut bilderna på webbplatsen och  där tar historien slut. Problemet med denna process är att man missar momentet där man funderar över vad för effekt bilden kan ge på webbplatsen. En bild är inte bara en bild utan rätt bild i rätt kontext är ett verktyg för att få användare att skrida till handling. Om ingen har kollen eller ansvaret för hur bilder påverkar konvertering (jag gissar att Gina ändå vill optimera sin försäljning) så kommer man tappa många säljtillfällen.

gina tricot konvertering

Här händer det saker utanför skärmen

Som ni ser ovan så tittar modellen ut vilket är riktigt dumt. Vi följer henne med blicken och missar priserna som leder till en popup där vi kan  lägga in de fina kläderna i shopingbagen.

Gina Tricot konvertering

Jaså, är det där jag ska trycka?

Spegelvänder man däremot modellen så hamnar blicken automatiskt på priserna och benägenheten att klicka ökar. De skulle även kunna tydliggöra att man faktiskt kan klicka på priserna eller ännu bättre lägga till en ikon för att direkt kunna lägga in plaggen i bagen. De flesta bilder som Gina Tricot har på sidan föreställer modeller som tittar bort, rakt fram eller åt något annat oväsentligt håll. Jättesnygga bilder men vill man optimera försäljningen måste man börja förstå bildernas vikt i kontexten och hur detta påverkar användarna. Det är ett nytt sätt att tänka och denna process börjar redan vid fototillfället.

Givetvis är det inte bara Gina Tricot som har detta problem utan de flesta e-butiker överlag. Jag skulle vilja se en e-butik som förstår vikten av detta och låter alla sina modeller stirra ut konverteringsknappen och därmed underlätta för besökarna att hitta rätt.

1 2  Scroll to top