Conversion / Konvertering

Belys behoven i ditt “call to action”

Att jobba med call to actions är inte alltid så lätt som man tror. Man bör tänka till ett antal varv innan man bestämmer det exakta budskapet. Det första du behöver brottas med är användaren och dennes behov. För att en användare ens skall vara beredd att ta åt sig ditt budskap och slutföra uppmaningen, så behöver denne inse att hon/han har ett behov.

Detta kan du åstadkomma genom att upplysa användaren om dennes (oupptäckta) behov och sedan presentera en lösning. Uppmana därefter användarna att genomföra önskad handling och se till att belysa fördelarna med din lösning.

Ett företag som jobbar exemplariskt med detta är Skype som gör det väldigt tydligt om varför användarna ska använda sig just av deras tjänst. Det är gratis och/eller billigt beroende på vem du skall ringa OCH i samband med denna information finns givetvis även en stor knapp för nedladdning av programvaran.

Exemplariskt!

skype-call-to-action

Konverteringstrick #2 – Rätt bilder hjälper användarna att hitta rätt

Skrev nyligen ett inlägg om hur bildmotiv påverkar våra impulser och vårt blickfång. Genom att förstå hur användarna fungerar kan vi nyttja denna vetskap för att hjälpa de uppnå sina mål på webbplatsen (eller uppnå dina mål). Underlätta för användarna att hitta rätt och din konvertering kommer att öka (eftersom fler kommer att hitta).

En webbplats som förstått vikten av bildval är dejtingsajten Chemistry.com som gör det nästintill omöjligt att se något annat än registrereingsformuläret. Brilliant!

Chemistry.com™   A Premium Online Dating Site for Singles

Konverteringstrick #1 – Utnyttja din 404-sida

Det händer titt som tätt. Vi flyttar runt saker på vår webbplats, raderar gammal information eller lägger helt enkelt in felaktiga internlänkar som skapar felsidor (404-sidor). Dessa felsidor är oftast inte till besökarens fördel. Dels så uppstår det en irritation då den önskade sidan ej verkar existera längre men dessutom så är större delen av 404-sidorna där ute inte speciellt bra. På sin höjd kan där finns ett sökfält eller förhoppnings annan information som guidar dig rätt – men hoppas inte på för mycket.

ComHem-404-sida

Tack för den informationen ComHem - vad ska jag göra nu?

Så vad händer? Jo besökaren får reda på det uppenbara och ger sig vidare till en konkurrent som kan tillgodose denne med vad den söker.

Hur ska man få designa en 404-sida?
Hjälp besökaren hitta vägen fram. Om den eftersökta informationen ej skulle finnas, lägg in element som gör att besökaren kan hitta liknande information, söka sig vidare eller helt enkelt göra en felanmälan.

Dunstan från 1976Design har fattat poängen med 404 sidor och kombinerar de flest önskvärda element en besökare behöver för att kunna ta sig vidare.konvertering på 404-sidor

Minskar rabattkuponger konverteringar i e-handeln?

Buy-One-Get-One-Free-Coupons

I en konverteringsprocess finns det många variabler att ta hänsyn till för att nå ett optimalt flöde. En av de variabler som e-handlare älskar så är rabattkuponger. Den allmänna tron är att rabattkuponger ökar köp och konverteringar, men är det verkligen så?

Ett beteende som jag och mina gelikar observerat är att när besökare stöter på steget med kupongfältet, medan de genomgår betalprocessen, så avbryter de processen. Istället för att fullfölja vad de precis börjat med så trycker de på tillbaka-knappen.

Det som händer är att när en besökare och potentiell kund stöter på kupongfältet under betalsprocessen så skapar det en osäkerhet hos många. Varför har inte de en kupong för? Det räcker med att visa kupongfältet för att besökarna skall bli osäkra och känna att de kan få produkterna billigare.

Besökarna börjar med att söka efter kuponger på e-handelsplatsen de befinner sig på, hittar de inga så ger de sig vidare till Google och söker där. Med stor sannolikhet så hamnar de till slut på en affiliate eller cashback-webbplats där de kan ta del av konkurrenternas kuponger. Vad som verkade vara en lovande kund och ett säkert köp är nu borta och förlorad.

Nu vet jag att det finns många tvivlare som menar på att rabattkuponger absolut leder till fler köp, så här kommer lite resultat från genomförda A/B-tester. Testet utfördes på en e-butik som säljer kläder, främst för kvinnor.

Variation 1 : Kupongfält på den första sidan i betalprocessen

Resultat: 3,8% i konverteringar. (967 köp / 25 489 unika besökare)

Variation 2 : Inga kupongfält

Resultat: 5,1% i konverteringar. (1 276 köp / 24 991 unika besökare)

Som ni ser gav flödet utan kupongfält ett mycket bättre resultat. Hur ska man då göra om man vill fortsätta använda kuponger?

Jo, hemligheten är att inte visa kupongfältet under betalprocessen, vilket kan lösas på flera olika sätt. Vissa e-handlare jobbar med separata sidor för att lägga in kuponger: http://www.dinasida/kupong när kupongen är inskriven dras den automatikt av när ett köp genomförts. Lite onödigt tycker jag. Ett alternativ är att koppla rabatten till mailadressen och dra av den när besökaren loggar in för att genomföra köpet. Enklare. Finns givetvis massa andra lösningar på detta och jag kommer säkerligen skriva om det längre fram. Men tills dess, undvik kupongfält i betalprocessen.

 

Vad är Conversion Rate Optimization?

Conversion rate optimization eller CRO som det kallas är ett relativt nytt uttryck som innebär att man manipulerar, böjer, vrider och vänder samt testar landningssidor med syftet att hitta den optimala mixen. Målet är att hitta balans mellan design, budskap och erbjudande för att öka antalet konverteringar.

För att jobba med detta arbetar man bland annat med A/B-tester och andra metoder för att kontinuerligt undersöka och åtgärda.

Vad ska man då testa?
ALLT! Jag kommer börja skriva mer om konverteringar , vad du främst bör testa och hur du bör tänka kring detta men fram tills dess kommer ett exempel för att tydliggöra vilken skillnad små förändringar kan göra. En e-handelsplats som säljer reservdelar till bilar prövade att byta ändra ordet “Satisfaction” till “Money-Back”, se bilden nedan, rätt lika va?

CRO

Den lilla ändringen gav en intäktsskillnad på hela 160%. Nu säger jag inte att ni skall börja jobba om all copy till “pengar tillbaka”-erbjudanden, men i detta fall funkade budskapet väldigt bra på grund av produktens natur där garanti betyder en hel del. Men som sagt mer om detta inom kort!

 

1 2 Scroll to top