Data-driven VS intuitionsdriven design

De senaste veckorna har jag fart runt och hållit en presentation gällande “det nya sättet” att jobba inom design. Traditionellt sett så har design hittills vart intuitionsdriven och svårmätt. Den verkligheten har förändrats och idag kan vi räkna på hur varenda pixel bidrar till den konkreta affärsnyttan. Design blir därmed en logisk utmaning och driven av uppmätt data snarare än magkänslan.

Att mäta design kan ge enorma resultat i form av ökade konverteringar och det är lite av ett mysterium varför företagen inte jobbar mer med det idag. Viktigt när du börjar med data-driven design är att inte glömma bort den gamla intuitionsdrivna designen, som fortfarande fyller ett syfte. Det gäller att hitta en balans mellan att optimera designen på den kulle man är på och veta när det är dags att ta nästa steg genom en totalrevidering.

Ta en titt på slidsen för lite konkreta exempel på vad smärre förändringar kan åstadkomma för skillnader.

View more presentations from Adam Hassan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...