Digital marknadsföring

Old Spice Case Study (old….)

För cirka två år sen genomförde Old Spice en fantastiskt kampanj som fick ett otroligt genomslag. De flesta känner till delar av kampanjen men många verkar ha missat uppföljningen och resultatet. Postar därför case-studien här, har ni inte sett den så kolla.

ZMOT – Zero moment of truth

Jag, precis som många andra i branschen, har länge påstått att konsumenternas köpscykel har fundamentalt förändrats. P.g.a. den digitala framväxten så plockar konsumenterna inte ner det första bästa från hyllan utan gör en ordentlig research innan. Många köper de argumenten då de själva kunnat reflektera över sina egna beteenden, dock så har skepsis skymtats i mångas blickar.

Nu ställer sig dock även Google bakom denna “teori”. Förutom att ha producerat en fin animation, har de dessutom tagit fram både handbok såväl som startkit för att komma nyttja denna nya vetskap. Yeay.

Så klantigt Nike och Stadium…

För cirka tre veckor sedan så strosade jag omkring på Stadium i jakt på ett par matchande löparbyxor till min inköpta skor från Sportamore (yes nu gillar jag de). Plötsligt så avbryter två späda röster mina tankar:

Späd röst nr 1: -Let’s lock it!
Späd röst nr 2: -No that’s mean.
Späd röst nr 1: -It’ll be fun!

Jag vänder mig om och ser två småglin som inte nått målbrottet än, pillandes på en stor installation som Nike satt upp i butiken.

NIke på Stadium

Efter att de två vandalerna gett sig iväg går jag fram för att se vad de egentligen gjort och det är helt jä-la otroligt. Bilderna talar för sig själva.

Låst IpadLåst Ipad

Så Nike har valt att satsa lite extra på deras Nike+ kollektion där de har olika produkter som kan kopplas upp mot nätet och samlar all information i en app. Men istället för att få appen demad så ser man nu trynena på två ungar så bestämde sig för att låsa iPaden istället. Fantastiskt kul och hatten av till de små liven som gjorde min dag. Och Nike, skäms!

NIke låst iPad

Fulreklam av Sportamore.se?

Kort inlägg för det här gör mig riktigt förvirrad. Satt som jag ofta gör och lyssnade på Rammstein via Grooveshark (har ni inte testat den tjänsten så gört!) när jag plötsligt fick syn på en annons av Sportamore. Vanligtvis är jag inte den som hjälper till att öka på CTR:en men detta var nästan för bra för att vara sant. Löparskorna som jag tänkt att köpa fast 244 SEK billigare, najs.

annons sportamore

956 pix!

Glupskt så trycker jag på annonsen med kreditkortet i högst hugg för att mötas av en smocka.

Sportamore.se

BAM!

Jahapp, det där var väl inte riktigt det priset som stod i annonsen. Men men misstag sker så jag tittar genom de andra skorna som finns i annonsen och ser samma fulspel på alla skor.

annons sportamore

sportamore.se

Det finns inga förklarande texter om varför det existerar en prisskillnad eller hur man erhåller det förmånliga priset. Behöver man vara medlem, finns det en rabattkod någonstans som är gömd eller är det så att de bara “råkat” göra ett litet misstag. För om jag inte helt misstar mig så bryter väl ändå just det där mot marknadsföringslagen om vilseledande reklam, men värst av allt, jag kommer aldrig kunna lita på en annons från sportamore.se igen.

Snälla, jag behöver en förklaring.

Uppdatering (1 av 2)

Och där föll polletten ner, tur att jag inte har så många läsare ;-) Går man till deras startsida så hittar man följande kampanj:

kampanj

Med den 20% rabattkoden så erhåller man plötsligt priset på de banners som ligger ute, kul! Dock är det riktigt klumpigt att de inte har tydliggjort det på landningssidan, följande borde göras:

  1. Tydliggöra rabattkoden på landningssidan / produktsidan
  2. Generellt sänka priset på de skor som visades upp i annonsen
  3. Tydliggöra i annonsen vad som gäller

Jag föreställer mig att konverteringen via just den annonsen måste vara riktigt usel på grund av den besvikelse som besökare upplever när man inte ser det förväntade priset. Att applicera 20% rabatt på alla produkter kan verka drastiskt, men reor som ovan, speciellt när man gör reklam för den som de gjort, bör inte bara vara de förunnade som råkar hitta rabattkoden. Den bör göras lättillgänglig för alla, annars skapar den, som i detta falla, bara negativa reaktioner.

Uppdatering (2 av 2)

Så… strax efter detta inlägg så blev jag upptwittrad av både Sportamore  men även medgrundaren Joakim Friedman (som nog höll i båga kanalena). Trevligt! Det är få företag som är så engagerade och att båda hörde av sig var ju fantastiskt, fler företag borde verkligen ta efter…

@ det verkar vara något system som inte uppdaterat indexeringen av ny priset. Det priset du ser var aktuellt på kvällen...
@sportamore
Sportamore
@ nej, precis. Borde dock ge samma pris med morsdag-kampanjen.
@sportamore
Sportamore
@ forts.. Givetvis olyckligt och det billigare priser gäller om du vill köpa. Maila oss så hjälper vi dig
@Joakim
Joakim F

Så kontentan? Jepp det verkar vara ett misstag och sådana händer. Jag kommer också definitivt att göra mina framtida skoinköp via Sportamore.se, vare sig rabatt ges eller ej.

Kutos till Sportamore!

Lite tankar från Digitala Knowledge Day 2012

För en två veckor sen var jag på eventet “Digital Knowledge Day 2012” som anordnas av trevliga Search Integration. Och som vanligt när man är på events så dök det upp en massa tankar.

Dagen startade med herr Brian Clifton, en välkänd Google Analytics guru, som bjöd på en genomgång av den nya funktionaliteten i Google Analytics. Det som slog mig mest var den stora skillnaden i mognadsgrad. Efter att ha smygkikat på en bråkdel av de konton som Brian jobbade med kände jag nästintill en depression över hur lite de möjligheterna som finns faktiskt utnyttjas av företag idag. Analytics är till för så många fler än e-handlare och mediasajter, det är t.ex. riktigt enkelt att mäta upp effekten av TV-kampanjer med webbstatistik, så varför gör inte flera det?

Av alla de företag jag själv jobbat med är det extremt få som faktiskt har förstått nyttan av statistik och analys och som Brian sa så borde fler “invest in insight – not reporting”.

Dr. Insight

Ungefär såhär föreställer jag mig Brians vardag

Nästa talare ut, Sara Andersson vars tal jag uppskattade mest på hela dagen. I slutändan (kan ju faktiskt ha missuppfattat det helt) så var slutklämmen att SEO inte har ändrats speciellt mycket och det finns inga magiska trick. Det handlar fortfarande om bra, relevant och nyttigt innehåll till användarna. Hon är nog även den första som jag hört säga att länkfarmar inte är OK, vilket torde vara självklart men tyvärr är extremt vanligt än idag. Det budskapet behöver verkligen forceras in hos beställarna.

wizard-seo

Han ser kompetent ut, men akta dig.

Marcus Wickman, PPC-konsult på Search Integration, berättade vad man som beställare bör kräva av sin PPC-konsult. Frågan om huruvida PPC kannibaliserar på SEO dök upp och svaret var att det varierar från fall till fall. Man måste helt enkelt testa och se.

Det finns oftast inget facit när man jobbar med digital utveckling, man får jobba iterativt och hela tiden lära sig av misstag och framgångar. Ett PPC-trick som Marcus avslöjade, är hur man kopplar ihop en annons med telefonnummer och därmed kan mäta vilka annonser som genererar telefonsamtal.

Arvid Axland från byrån Pool pratade om hur upplevelsebaserad reklam är lösningen till den reklamtrötthet som finns idag. Återigen så handlar det i slutändan om att erbjuda ett upplevt mevärde för målgruppen. Att anstränga sig lite mer och inte bara kränga ett budskap. Arvid visade även dagens bästa bild.

ingen reklam fattaru brevbararjavelHär någonstans under eventet så tror jag att min feberyra slog till för när Linda Waxin intog scenen så slutade mina fingrar att anteckna och mitt minne att minnas. Det pratades om PR, förtroende och sociala medier samt hur det allmänna förtroendet såg ut runt om i världen.

Next up, John “Convertionista” Ekman som även gav dagens bästa citat:

“bättre snygg och rik än ful och fattig”

Kommer dock inte ihåg i vilket sammanhang. John är alltid bra, han ger en bra nivå av underhållning och kunskap. Hans “live-clinic” gav publiken en chans att få feedback på sina egena webbplatser.

John Ekman

It's a bird, it's a plane, no it's Conversionista!

Många webbplatser idag prioriterar tyvärr ner konverteringsfrågan. Orsaken, deras webbplatser har varken mål eller syften, bortsett från e-handelssajter där syftet är självgivet. Har man inga mål blir det således även svårt att optimera och därför är det alltid viktigt att veta varför man gör saker.

Sist ut var publiklockaren Ashley Friedlein, grundare och VD av Econsultancy. Jag är en trogen läsare av sajten och jag satt som på nålar och såg fram emot denna talare. Men ack ack ack.. Efter att ha vart med om en späckad dag med bra nivå så blev jag lite ledsen. Vet inte om det var min orealistiska förväntan eller om det var den monotona trendspaningen som var orsaken. Det jag vet är att jag inte besökt deras sajt sen dess. Några glimtar fanns det dock, som till exempel Net-a-porters window shop.

Allt som allt så var det ett riktigt trevligt event och jag önskar att jag hade minglat lite mer. Förhoppningsvis blir jag dock inbjuden nästa år igen. Alla presentationer hittar du på eventets sida och inspelningarna hittas på Bambuser eller i min gamla post.

Tataa!

Content Marketing: Dina kunder söker detta innehåll i dessa kanaler

Som bekant är så börjar ett köp långt innan kunden ens är medveten om vilken produkt eller tjänst som kan lösa dennes utmaningar. Beroende på vart i köpcykeln som kunden befinner sig så letar denna efter olika information i olika kanaler på webben. Det gör att du som som leverantör av en produkt eller tjänst måste veta vart i cykeln en kund befinner sig och därefter skapa rätt innehåll i rätt kanal för att kunna nå ut och påverka.

The content grid version två är en utmärkt infographic som på ett övergripande plan visualiserar vilken sorts information en köpare letar efter i de olika kanalerna och delarna av cykeln. Skriv ut och använd detta suveräna underlag och påbörja en content marketing strategi för att säkerställa att det till slut blir din webbplats kunderna kommer till för att påbörja (och förhoppningvis även avsluta) ett köp.

Enjoy!

The Content Grid v2

Smile or die – baksidan med positivt tänkande

Barbara Ehrenreich är en amerikansk författare, journalist och politisk aktivist. Hon har vunnit en massa priser och kämpat för en hel del bra saker. Men det jag framför allt fastnat för är hennes annorlunda perspektiv kring det här med positivism och optimistiska människor. Här kommer ett filmklipp på cirka tio minuter som absolut är värt att se. Enjoy yourselfs!

Vilket kognitivt system påverkar den digitala upplevelsen?

Enligt forksning så använder sig vår hjärna av två olika kognitiva system, det automatiska samt det reflektiva. Det förstnämnda fungerar mer instinktivt, medan det andra ger tid för eftertanke och reflektion. Ser du till exempel en fotboll komma flygandes mot dig slår förhoppningsvis det automatiska systemet in och du flyttar på dig medan det reflektiva systemet hjälper dig räkna matte och planera bilrutten. I listan nedan ser vilka olika egenskaper de två olika systemen har.

Automatiska systemet   Refelektiva systemet
Okontrollerad

Ansträngninslös

Associativ

Snabb

Omedveten

Rutin

 Kontrollerad

Ansträngningsfull

Deduktiv

Långsam

Medveten

Regelföljande

Varför behöver vi veta det här?
Jo, detta är anledningen till VARFÖR det är så viktigt att jobba med användarhet och utgå från målgruppens preferenser. Oftast när en användare sitter framför datorn så är vi styrda av det automatiska systemet. Vi navigerar oss utan större eftertanke och intuitivt vilket är direkt kopplat  till gamla inlärda beteenden och rutiner.

Detta förklarar även varför det är så viktigt att göra lokala anpassningar av det visuella då invanda beteenden ofta härstammar från den rådande kulturen.

Välj rätt licens för din apputveckling

Om du funderar på att utveckla en “app” till iPhone så kan det vara bra och känna till att det finns främst två olika licenser man kan köpa. Den ena heter iOS Developer Program och den andra iOS Enterprise Program. I stort sett är de rätt likadana och den största skillnaden förutom priset (99$ respektive 299$) är vilka distributionskanalerna man får tillgång till. Medan den förstnämnda, som även är billigare, ger dig access att lägga ut alla din appar på AppStore så tillåter dig den andra licensen att endast distribuera dina appar internt.

Vadå distribuera internt?
Alla appar som skapas behöver inte ha syftet att tillfredsställa dina externa målgrupper, utan ett annat syfte kan vara att optimera och förenkla processer inom den egna organisationen. Detta skulle t.ex. kunna vara att digitalisera alla pappersformulär, säljmaterial etc. Dessa appar vill man då självklart inte lägga ut i AppStore, utan endast distribuera internt till berörda personer, vilket Enterprise-licensen möjliggör.

Vill man i ett senare skede lägga ut något i AppStore får man komplettera med en Developer-licens. En anledning till prisskillnaden mellan de olika licenserna är förmodligen den intäkt som Apple går miste om genom att bara distribuera apparna internt.

1 2 3  Scroll to top