Färger förändrar din smakupplevelse

Ernst DichterErnest Dichter (1907-1991), även känd som fadern av motivationsforskning, hade en stark aning om att färger hade en viss inverkan på konsumentbeteenden. Men hur stark var egentligen den påverkan?

Det han gjorde var att koka ihop en stor balja med kaffe som han sedan fördelade i fyra olika termosar. Den enda skillnaden mellan termosarna var att de hade olika färger. Den första var brun, den andra röd, den tredje blå och den fjärde gul.

Efter så ställde han sig i ett köpcentrum och delade ut kaffet från de olika termosarna till förbipasserande som fick smaka och betygsätta upplevelsen. Samma kaffe – olika färger på termosarna. Tror ni att konsumenterna upplevde att kaffet från de olika termosarna smakade likadant?

NEJ. Smakupplevelsen skiljde sig enormt mellan de olika termosarna:

  • 73% uppfattade att kaffet från den bruna termosen var på tok för starkt
  • 84% tyckte att kaffet från den röda termosen var smakrikt
  • 79% ansåg att kaffet från den blåa termosen smakade milt
  • 87% uppgav att kaffet från de gula termosen var blaskigt

Återigen, samma kaffe – olika färger på termosarna. Färg påverkar oss alltså så pass mycket att det till och med kan förändra smakupplevelsen. Då kan man börja undra hur genomtänkt det är att låta utfallet av färg bero på slumpen och designers preferenser. En fråga som också dyker upp är den huruvida Nespresso ens har olika smaker i sina kapslar eller om vi bara blir manipulerade av färgen på de olika kapslarna.

Nespresso - Färger

Samma kaffe - olika färger?

PS. Ska försöka att hitta studien i sin helhet ok posta länken här.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...