Färgglada knappar & kassa banker

Med jämna mellanrum (som imorse) kan jag ställa mig frågandes till nivån på inläggen jag gör. Är det inte helt självklart att knappar som behvöver uppmärksamhet skall ha en alternativ färg? Behöver jag verkligen lägga en massa tid på en artikel som alla ändå redan vet?

Tydligen. Efter att ha slösurfat på några av de största bankernas webbplatser så blir man mörkrädd. Det är faktiskt sjukt vad dålig använbarheten är och inte blir man hjälpt av några färglada knappar som hintar om vart jag som användare skall trycka. Jag blev faktiskt så ledsen att bankerna inte förtjänas att länkas till (bara granskat startsidorna).  Håll i hatten.
SEB

SEB

Grönt på grönt? De ytor som lockar mest uppmärksamhet kan starkt ifrågasättas. Knapparna som finns får ingen uppmärksamhet (och därmed inga klick).

Handelsbanken

Handelsbanken

Inga knappar så långt ögat kan nå. Otydliga dropdowns, och ännu otydligare ingångar. Någonstans kan man tro att nya kunder är viktiga, men tydligen inte då den puffen ligget längst ner i högerkolumen. Vart ska jag som (ny)kund trycka? INGEN kommer vilja läsa det som står ovan.

Swebank

Swedbank

Knapplöst. Återigen, det blir väldigt otydligt vart (speciellt) nya användare skall trycka. Att ha en textöverfylld startsida är ingen bra strategi. Inte ens med en "splash"-area.

Ja, som ni ser är det inget att hurra över. Jag tycker absolut inte att man behöver trycka in färglada knappar överallt, men när användare letar efter navigationselement som tar de vidare är knappen ett starkt hjälpmedel. Dessutom blir det extremt kladdigt med all text i exemplen ovan. Det tillhör vanligheterna att användare vill ta sig vidare från en startsida till det mål de har så hjälp de.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...