Föreläsningar

Med jämna mellanrum så är jag ute och håller föreläsningar om alla de saker som påverkar den digitala utvecklingen. Det kan handla om hur hjärnan sätter hinder för utvecklingen eller om hur organisationer bör utveckla sig själva för att kunna klara av denna nya värld. Här kommer kommer jag att publicera allt sådant materialet, det går dessutom att hitta mina presentationer på Slideshare.

Data-driven VS intuitionsdriven design

De senaste veckorna har jag fart runt och hållit en presentation gällande “det nya sättet” att jobba inom design. Traditionellt sett så har design hittills vart intuitionsdriven och svårmätt. Den verkligheten har förändrats och idag kan vi räkna på hur varenda pixel bidrar till den konkreta affärsnyttan. Design blir därmed en logisk utmaning och driven av uppmätt data snarare än magkänslan.

Att mäta design kan ge enorma resultat i form av ökade konverteringar och det är lite av ett mysterium varför företagen inte jobbar mer med det idag. Viktigt när du börjar med data-driven design är att inte glömma bort den gamla intuitionsdrivna designen, som fortfarande fyller ett syfte. Det gäller att hitta en balans mellan att optimera designen på den kulle man är på och veta när det är dags att ta nästa steg genom en totalrevidering.

Ta en titt på slidsen för lite konkreta exempel på vad smärre förändringar kan åstadkomma för skillnader.

View more presentations from Adam Hassan

Därför är bounce raten bananas i Google Analytics

GA is banana

Igår gjorde jag ett inlägg om lite olika Bounce-sorter och lovade att idag återkomma med en artikel om hur du spårar dessa i Google Analytics. Efter knappa 24 timmar har jag insett att GA har stora brister gällande Bounce-raten.

Det hela började med att jag la in segmenten för att få fram de olika formerna av bounce, vilket returnerade felaktiga värden (allt var nollat). Efter att ha sökt information kring detta stötte jag på följande (se hela tråden i Google-forumet):

The thing with Bounces is that Google Analytics is not able to calculate a time on site / page for Bounced Visits. GA Needs a second pageview, so it can get a second timestamp of when that second pageview happened, in order to calculate time on site. So, your Advanced Segment “less than 10 seconds” will return all visits, because all bounced visits will = 0 seconds.

You can do, instead of an “and” statement an “or” statement (So, it doesn’t have to match both criteria, it can be either a bounce OR a < 10 second visit – so even if they don’t bounce, they will still be included [or excluded] in your Advanced Segment).

Trist & konstigt för det går att manuellt hitta dessa värden i GA. Huruvida de stämmer till fullo eller ej blir dock svårt att avgöra med hänsyn till texten ovan.

Men detta är ju en petitess, varför kallar du bounce rate i GA för bananas?

Efter ovanstående nederlag började jag surfa vidare angående bounce raten och hittade ännu mer otrevlig information. Det visar sig att bounce raten inte är att lita på och ofta ger felaktiga indikationer, se exempel nedan:

bounce-rate

Sidan som visas är en del i ett betalflöde och är omöjlig att nå från externa källor, ändå visar sidan en bounce rate på 25%.

Hur kan det va? 

Oftast är ju givetvis den mänskliga faktorn inblandad och det är svårt att ta höjd för alla fall som får denna variabel att balla ur i GA. Några bidragande faktorer kan vara:

  • Bokmärken – folk sparar delar som man ej när extern som bokmärken och får direkttillgång till sidorna, se till att skydda sidor som ej skall kunna accessas direkt.
  • Intern trafik – det är oroligt att företag fortfarande år 2012 inte har lärt sig att filtrera bort den interna trafiken
  • E-post & andra kampanjer – använd inte en sida som i vanliga fall inte ska ha en extern access
  • Organisk trafik – Google hittar alla möjliga vägar, se till inkludera alla “unbounceable pages” i dina robot.txt filer
  • Långa besök – när en användare spenderar mer än 30 minuter på en sida och laddar sen om så skapas en bounce (väldigt vanligt att folk glömmer och börjar göra annat under tiden)
  • Cookies – ändrade inställningar under tiden besökaren surfar på din sida

Ja, som ni ser finns det en del som ställer till med ett härke. Nu säger inte jag att ni skall förkasta bounce-raten helt, utan det går att vidta åtgärder. Börja med att ordna ovanstående punkter och vill ni sedan jobba vidare med bouncen så går det att göra en mer avancerad implementation av GA scriptet. 

Källor: Pitstopmedia & Herr A.K.

Le Web & iPad = dålig kombo

Sitter här på Le Web med usel uppkoppling och det är i princip omöjligt att göra några uppdateringar (att bara ha med en iPad var nog inte ett bra drag heller). Men kommer försöka skriva ner lite tankar så fort möjlighet ges.

Håll ut.
Adam

I’m on the internets!

Adam Hassan

Så nu är webbdagarna avklarat och det gick faktiskt väldigt bra. Tänkte skriva en sammanfattning om min min dragning men de snälla skribenterna på Internetworld lyckades transkribera det mesta under tiden jag höll min monolog.

Självklart finns allt även inspelat och det ligger på Bambuser. Herr Hassan gör entré runt 3.37. Vill avsluta detta inlägg med att tacka för alla fina komplimanger som haglat det gör denna vanligtvis stenhårda kille alldeles mjuk och varm inombords.

Kärlek.
Adam

Oj här dök det upp en ny artikel om det hela. Tackar Stefan för den trevliga läsningen!

Hjärnan – den digitala utvecklingens största fiende (försmak)

Som några av er säkert har märkt av så har jag slackat efter lite med uppdateringar den senaste veckan. Anledningen till detta har vart att jag suttit med min presentationen som jag skall hålla på webbdagarna imorgon. Tänkte redan nu dela med mig av materiale som jag kommer att visa under morgondagen. Kommer senare även att lägga upp både film såväl som en sammanfattning om nyckelfaktorer som gör att många företags digitala satsningar ej leder någon vart.

But for now, enjoy the exclusive content!

 

Vilka tre huvudvariabler inom kultur påverkar vår uppfattning?

Som jag skrivit om tidigare så höll jag en kortare presentation på Webbdagarna här i Stockholm som arrangerades av Internetworld. Presentationen handlade om “Lokal design i ett globalt landskap”, närmare bestämt vilka tre huvudsakliga faktorer inom kulturen är det som påverkar vår uppfattning och tolkning av design.

Kultur han genrellt delas upp i två större områden, den högkontextuella och den lågkontextuella. Vi västerlänningar är av det lågkontextuella slaget medan vännerna i öst främst tillhör det högkontextuella. Vad är det då som skiljer åt de olika områden? En hel del saker men det är främst tre variabler som påverkar vår uppfattning av design.

  1. Verbal kontra icke verbal
  2. High power kontra low power
  3. Individualism kontra Kollektivism

Hur dessa olika variabler påverkar vår uppfattning kan du se i filmen från min presentation eller vänta till nästa vecka då jag bryter ner variablena och kommer med konkreta exempel. Tills dess, enjoy the clip!

Varför ser asiatiska webbplatser ut som de gör?

Det är frågan på allas läppar och imorgon på Webbdagarna i Stockholm är det exakt det som jag kommer att dissekera. Vi kommer steg för steg att titta på hur den lokala kulturen påverkar perception och uppfattning av design. Kan ni inte dyka upp imorgon så tänkte jag redan nu dela med mig av mina slides. Jag kommer även göra ett utförligare inlägg senare veckan om vilka faktorer som faktiskt gör en skillnad. Viel spaß!



1 2 3  Scroll to top