Hur vår perceptionsfömåga konstant lurar oss

Ta en titt på bilden nedan. Vad ser du? Om du är som de flesta andra kommer du säga att du ser två bord som har olika storlekar. En vanlig gissning är att det vänstra bordet har förhållandet 3:1 mellan längd och bredd medan det högra har förhållandet 1,5:1.

shepard table

Ta nu en linjal och mät borden på skärmen (eller skriv ut  bilden och mät på pappret). Borden har exakt likadana mått. Men trots att vi vet detta faktum är det svårt att få vår perception att uppfatta verkligheten. Roger Shepard som uppmärksammade denna optiska illusion redan 1990 menade på att vi människor blir ofta lurade av vårt djupseende. Effekten förstärks ytterligare när ben och skivhöjd adderas till de parallellogramformade skivorna.

Varför är det bra att veta detta?
Jo genom att förstå mänskligt beteende och känna till vilka vanliga förekommande brister vi har så kan börja bygga smartare lösningar både digitalt och.. odigitalt. Shepard förstod bristerna med vårt djupseende och kunde lura oss med en enkel illustration.

Hur påverkar djupseendet objekt och föremål som du har på din webbplats?
Efter att ha förstått detta kan vara värt att tänka på hur du framställer produkter i bilderna på webbplatsen. Trots att du anger måtten så kommer dina kunder att ha en helt annan förväntansbild av det du levererar om deras perception börjar feltolka intrycken.

Boolia optical illusion

Bolia är säkert fullt medvetna om hur bordet framställs men för mig som kund kommer det att bli en riktig besvikelse vid leverans. Trots att måtten är angivna förväntar vi oss ett bord med relationen 3:1 och denna illusion kommer att spricka sekunden vi får hem den. Retur = javisst.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...