Infographics

Infographics är ett snyggt sätt att visualisera data på. Riktigt bra utfört så har de inte bara förmågan att visualisera annars komplex data men förmedlar en helhet på ett lättsmällt och trevligt sätt. Här kommer jag att samla allt sånt som jag hittar och gillar. De kommer även gå att ladda ner på Flickr.

Lite om Googles Panda

Den 24 februari 2011 var det dags för Google att dela ut ett antal käftsmällar mot de som utnyttjat deras algoritm på ett felaktigt sätt. De släppte Panda. Förenklat kan man säga att det Panda, i ännu högre grad, prioriterade kvalité över kvantité och sades vara den viktigaste uppdateringen sen 2003.

Nedan följer en infographic om de konsekvenser Panda hade fått ett år efter uppdateringen.

Google Panda Algorithm Infographic

SEM Infographic by SEO Book

Webbdesign – hur vill du ha din?

Ah det här med design, så enkelt men samtidigt så svårt! Ingen som helst objektivitet existerar och endast fåtalet inser det extra värde som det faktiskt ger. Men hur påverkas din design av de valen som du gör? Hittade en underbar teckning som sammanfattar alla de paradoxer som man möts av. Nuff said, ta en titt.

webdesign

Hur multitasking “vattnar ur” hjärnan

Jag har alltid tagit stolhet i att vara grym på multitaska. Om nån frågat mig efter mina skillz så har antalet bollar i luften rankat högt. Men nu när jag satt och slösurfade så stötte jag på en infographic som delvis bygger på forskning av neuroforskaren Dr Marcel. Denne har kommit fram till att multitasking i princip vattnar ur hjärnan. När en person försöker sig på flertalet saker samtidigt så delas koncentrationen ut på samtliga tasks. Absolut bäst är det att fokuser på en sak i taget, det ska förbättra den kreativa förmågan samt problemtänkandet.

Good to know.

multitasking-effect-on-brain

PS. Detta går givetvis även att applicera digitalt och hemligheten heter simplicity. Men mer om detta vid ett annat tillfälle.

Cialdinis principer funkar även digital!

För länge sen skrev en smart professor vid namn Robert Cialdini en bok om sex principer för påverkan. Genom att vara medveten om dessa principer så kunde man som företag öka sin försäljning då de subtila knepen byggde på vetskap om det mänskliga beteendet. De sex variabler som Cialdini beskrev var:

  • Sociala bevis
  • Auktoritet
  • Återgäldande
  • Knapphet
  • Åtagande och konsistens
  • Gillande

Även än idag, när en stor del av inköpen har flyttat till internet, så gäller dessa principer fortfarande. Vilka variabler som som påverkar oss och vårt sätt att handla är densamma som tidigare. Vårt beteende förblir konstant men verktygen har bytts ut.

Hur pass mycket påverkar dessa variabler vårt digitala köpbeteende då?
Nedan finns en infographic som sammanfattar det på en väldigt övergripande nivå.

Periodiska systemet över SEOs rankingfaktorer

 

SEO är idag en marknadskritisk del för de flesta företagen och om det inte har blivit det så kan det vara dags att vakna upp (undantag finns). Dock så är den generella kunskapen kring SEO fortfarande extremt låg och skojföretag som lovar bra träffbild på kort tid lyckas fortfarande att lura till sig kunder.

Detta problem är alla seriösa aktörer trötta på och för att lösa upp en del av mystiken kring SEO så har de snälla personerna vid Search Engine Land tagit fram en infographic. Den förklarar vilka delar som är okej att jobba med och vilka delar som leder till bestraffning samt hur betydelsefulla de olika insatserna faktiskt är. Absolut värd att printa ut och hänga upp bredvid skärmen!

Search

Så kan spel förändra undervisningen

Spel kan vara så mycket mer än bara ett nöje på kvällar och helger! Vissa skolor har börjat upptäcka den nytta som spel kan kan åstadkomma. Det handlar om allt från att öva upp studenters analytiska förmågor, till förbättrade kommunikativa färdigheter och icke-linjärt tänkande.

Tester har även bevisat att genom att låta studenter lära sig genom spelandets form så utsätts de återkommande för information vilket bland annat har lett till en 50% ökning av rätta svar i standardprov. Fantastiskt.

Infographicen nedan sammanfattar de olika områdena inom spel som kan gynna studenterna samt synen som olika intressenter har. Det enda jag reagerade på är hur Angry Birds kunde klassas som ett vetenskapligt spel, måste ha missat något under min skolgång… Enjoy!

Video Games and Education
Via: Online Colleges Guide

Content Marketing: Dina kunder söker detta innehåll i dessa kanaler

Som bekant är så börjar ett köp långt innan kunden ens är medveten om vilken produkt eller tjänst som kan lösa dennes utmaningar. Beroende på vart i köpcykeln som kunden befinner sig så letar denna efter olika information i olika kanaler på webben. Det gör att du som som leverantör av en produkt eller tjänst måste veta vart i cykeln en kund befinner sig och därefter skapa rätt innehåll i rätt kanal för att kunna nå ut och påverka.

The content grid version två är en utmärkt infographic som på ett övergripande plan visualiserar vilken sorts information en köpare letar efter i de olika kanalerna och delarna av cykeln. Skriv ut och använd detta suveräna underlag och påbörja en content marketing strategi för att säkerställa att det till slut blir din webbplats kunderna kommer till för att påbörja (och förhoppningvis även avsluta) ett köp.

Enjoy!

The Content Grid v2

Infographic: De 10 budorden för link building

Efter att ha uppnått grundnivåerna inom SEO (tekniken & innehållet) så är det dags att börja jobba på nästa steg, link building. Det handlar kort och gott om att skapa inlänkar och för det så finns en hel del olika strategier, vissa bättre och andra sämre. Google ser i princip länkar som pekar på din webbplats som en rekommendation och ju fler du har desto bättre (självklart finns det undantag). Men vad skall man tänka på när man börja “bygga länkar”?

De trevliga personerna på Klikki har tagit fram en fin infographic som tar upp grunderna i link building och hur man bör jobba med detta. Enjoy!

Infographic: Hur funkar cookies egentligen?

I mitt kvällssurfande så stötte jag på denna informativa infographic som på ett kul och pedagogisk sätt förklarar vad en cookie är och vad den gör. Det genialiska utförandet bör kunna få den mest teknikrädda att kunna ta till sig budskapet. Enjoy!

via

 

1 2 3  Scroll to top