Infographics

Infographics är ett snyggt sätt att visualisera data på. Riktigt bra utfört så har de inte bara förmågan att visualisera annars komplex data men förmedlar en helhet på ett lättsmällt och trevligt sätt. Här kommer jag att samla allt sånt som jag hittar och gillar. De kommer även gå att ladda ner på Flickr.

Infographic: Vad får användare att följa ett varumärke?

Denna vackra infographic släpptes nyligen av det trevliga teamet på Get satisfaction. Den ger en bra inblick i varför användare på webben väljer att följa ett varumärke på någon av de sociala kanalerna samt hur det påverkar deras inköpsbeteende efteråt. Den största anledningen till varför användare väljer att följa ett varumärke är givetvis att de redan är kund idag, men det dyker upp en del intressant fakta som är värd att slänga ett extra getöga på.

Några av glimtarna:

  • Över 97% av användarna (som följer ett varumärke) säger att social media påverkar deras köpbeslut
  • Mer än 23% av användarna har laddat ner en till varumärket relaterad app
  • Över 18% av användarna följer ett varumärke på Facebook för det intressanta och underhållande innehållet
  • Över 22% av användarna följer ett varumärke på Twitter för det intressant och underhållande innehållet

Infographic-Why-People-Follow-Brands-Large

Sociala medier: Besatt av Facebook

Det ett tag sen som jag hade någon infographic på sidan och tänkte att nu är det dags igen! Denna har några månader på nacken men är fortfarande aktuell, det handlar nämligen om Facebook!

Med över 600 miljoner användare (japp det har ökat med 100 miljoner sedan denna kom ut) så används Facebook nu av 1 av 13 människor på jorden. 250 miljoner av dessa människor loggar in varje dag  och snittet för antal kompisar ligger på cirka 130 compadres. Men sociala som vi är så beräknas detta öka nu under 2011.

Detta är bara ett utkast av vad som går att finna i denna infographic, så ta någon minut och studera den så lär du hitta en massa annat matnyttigt. Happy viewing!

Facebook-Statistics-Facebook-Stats-Facts-2011

Fånga tjuven med Dropbox

Det finns få saker som kan göra en så förbannad och uppgiven som att förlora sin kära mobil. Men ännu värre skulle det nästan vara att förlora sin laptop med allt material man arbetat så hårt med. Skulle fallet vara så att du blir bestulen på din laptop så kan faktiskt den fantastiska tjänsten Dropbox hjälpa dig. Så här går du tillväga:

  1. Börja med att installera en keylogger på din maskin som registrerar allt som händer
  2. Ställ in så att alla loggar sparas i din Dropbox
  3. Vänta på att din laptop blir stulen och påbörja jakten

Skämt åsido.. men genom att installera en keylogger och synka den mot Dropbox så kommer man ofta runt diverse brandväggar som användare kan sitta bakom. Och om du nu skulle ha oturen så att din laptop blir stulen så kan du med hjälp av alla loggade filer som synkas upp  ta reda på vem tjuven är om de bestämmer sig för att till exempel logga in på sitt Facebookkonto efter stölden. Ett plus i kanten är att du även får även reda på tjuvens alla uppgifter och lösenord.

Happy hunting!

Laptop Dropbox

Infographic: Den mobila marknadens utveckling

Visst verkar det som att alla har en smart telefon idag och det pratas även väldigt mycket om appar och mobilen som livets fjärrkontroll. Men vad är de faktiska siffrorna på penetration och användande? Hur många har en smart telefon, vad har de för demografi och vilken är den mesta aktiva gruppen inom mobil socialisering? Denna infographic visar både aktuell såväl som framtida statistik på vad som faktiskt sker inom den mobila marknaden och allt är faktiskt inte som man hade kunnat tro.

Ha en trevlig helg!

mobile-marketing-and-advertising-landscape

Infographic: Evolutionen av den sociala konsumenten

Jag har redan haft ett par infographics här på bloggen som avslöjat att 2011 kommer att bli ett riktigt spännande år för företag gällande att anamma bland annat social e-handel. Företag måste rör sig alltmer mot att integrera fysiska och digitala handelsplatser för att utnyttja den hävstångseffekt som kan uppnås. Genom att komma i kontakt med användare via sociala kanaler kan man inte bara låta dessa interagera med varumärket men framför utnyttja de möjligheter som ges som till exempel digital samshopping, fri från av begränsningar. Möjligheterna vi fått har dock även satt krav på oss, vi befinner oss i ett ständigt föränderligt landskap där vi tvingats inse att konsumenterna har makten. Det nötta uttrycket CRM har fått en helt ny dimension, nämligen den sociala dimensionen.

Denna infographic från Get Satisfaction ger en intressant bild på utvecklingen av den sociala konsumenten. Det är spännande att se förändringen som social media har medfört gällande användarbeteende och och konsumentengagemang med varumärken. Företagare blir tvungna att tänka om för att inkludera denna nya dimension av social påverkan som varken kan eller bör ignoreras för att uppnå en hälsosam kundrelation.Enjoy!

Infographic-Social-Consumer

Gratis är gott – kostnadsfria PSD-element

Internet är en enda stor källa av information och gratissaker, där vissa saker är bättre och andra klart mycket sämre. Ett problem jag själv alltid brottas med är att hitta snygga grafiska element (knappar etc) då det finns så mycket skärp att välja bland.

Stötte dock i veckan på webbplatsen Premium Pixels där snälla herr Orman Clark, en brittisk designer, delar med sig av riktigt snygg design. Här hittar du det mesta från knappar till formfält och ikoner och snäll som jag är vill jag självklart att även ni ska få ta del av livets goda. Enjoy!

Infographics: Den sociala e-handelns utveckling år 2010

2010 var den sociala e-handels år. Från att ha puttrat lite under vattenytan har den sociala e-handeln gjort storentré med hjälp av företag som Disney och Mattel. De har inte bara bevisat att vi vill shoppa tillsammans online men dessutom satt en ny nivå på hygienen för e-handel framöver.

Tyvärr har trenden bara hunnit nå våra grannar i väst (nej inte Norge) men den kommer förhoppningsvis att visa sig på den svenska marknaden inom kort. Dagens infographic sammanfattar några av fjolårets stora händelser inom området, exempelvis Pampers Facebookhandel som genererar över 1 000 transaktioner per timme sen starten mars 2010.

En av de mest spännande saker under fjolåret var dock satsningen från det Kina-baserade företaget som lyckats sälja en Mercedez i minuten via leverantörsportalen “Taobao”.

Vad kommer den sociala e-handeln att medföra och hur kommer vårt digitala köpbeteende att påverkas? Kommer vi börja köpa våra flygbiljetter via Facebook och bilar via Prisjakt? Framtiden är här och detta är bara början. Ha en härlig helg!

Social-Commerce-Infographic-Large

Infographics: Om webbläsare var kändisar

Det var ett tag sen jag sist tittade upp på himlen och såg en riktigt fågel. Det känns som att alla bevingade ting har blivit små, feta och blåa. Samma sak gäller med mina skämt nuförtiden, de har reducerats till spridning av roliga YouTubeklipp. Och politiker har jag också blivit, utnämnd till borgmästare på många av Stockholms tunnelbanestationer!

Vi är extremt fastklistrade vid våra skärmar utan att inse det själva. Man skulle nästan kunna säga webbläsare är våra nya kändisar, lika älskade som hatade. Men om webbläsare vore riktiga kändisar, vilka skulle de då vara? Här kommer en rolig infographic av nån som undrade just det.

If browsers were celeberties

Infographics: Vad klassar vi som SPAM?

Vad definierar du som SPAM? De flesta av oss kopplar direkt ihop fenomenet med negativa tankar och åsikter. Men vi alla tycker olika. Inte bara om vad som karakteriserar SPAM men även om vem som är skyldig till att stoppa det.

Följande infographic, skapad av Flowtown, försöker gå till botten med våra tycken och definitioner av SPAM och vissa av svaren är faktiskt riktigt överraskande vilket du definitivt bör ta hänsyn till i när du jobbar med till exempel digital kommunikation via e-post.

Vad klassar vi som SPAM?

1 2 3  Scroll to top