Intervjuer

Designtrender och den visuella framtiden enligt David Landgren

David Landgren, AD, är en av de bästa jag jobbat med. Man skulle nästan kunna påstå att han är den digitala branschens kreativa Bruce Springsteen, sprungen ur en håla, ämnad för större ting i livet.

Jag möter honom på ett fik belägen på en bakgata i Vasastan för att ta temperaturen på det visuella och digitala landskapet.

David. Känns det bra att vara du?

Det känns riktigt bra faktiskt.

Jag vet ju vem du är, men kan du berätta lite för läsarna?

I grund och botten är jag en jäkligt skön kille som lärt upp mig själv. Self made. Har jobbat inom den digitala branschen i cirka åtta år nu med allt från start-ups till större byråer och IT-bolag.

Något mer om dig kanske?

Jag är jäkligt bra på bas.

Spännande. Vad fick dig att lockas till webben och den kreativa sidan?

Jag brukar säga att internet är min första och största kärlek. Det kombinerat med min talanglöshet för programmering gjorde att jag rätt naturligt hamnade på den kreativa sidan. Det har alltid vart intressant men beteenden och hur dessa kan formas och mötas med design.

Sammanfattat, jag gillar Photoshop, så enkelt är det.

Ok, ok, vad är du mest stolt över hittills?

Min resa. Jag har inte gått på ”de fina skolorna” utan lärt mig allt från grunden genom intresse och hårt arbete. Envisheten och kämpaglöden kommer nog från min far som alltid vart entreprenör vilket behövs i den bransch han verkat inom, och även den här.

När kände du av brytpunkten, det vill säga självkontrollen som yrkesman?

Jag tror att insikten kom för något år sedan när jag en dag insåg att vilka stora varumärken jag faktiskt jobbade med och den lyhördhet de visade upp inför mina tankar och åsikter.

Med det sagt så försöker alltid att vara ödmjuk inför min roll och försöker aldrig ta något för givet. Det finns alltid något nytt att lära sig och det är bit kvar till att bli en ”Top Dog”.

Tack, nog om dig. Hur har den visuella utvecklingen sett ut på nätet de senaste åren?

Det som har hänt på senare tid är att man jobbat mer med varumärket och låter det ta större plats. Influenser från print-världen är tydliga och man går mer och mer mot en magazine-känslan.

Stora bilder och genomarbetad typografi är lika självklart som en bargata på Kos. Som bonus verkar folk äntligen ha insett att folk mer än gärna scrollar och man kämpar inte lika hårt för att klämma in all information på de första 575 pixlarna.

Varför är det så tror du?

Jag tror att man har insett att design i sig har ett högt funktionsvärde. Det är inte bara “snygga bilder”. Det har en kommunikativ aspekt som man hedrar i mycket större utsträckning. Det används för att engagera och inspirera.

Internet har blivit folkligt helt enkelt och populeras av vanliga människor. Tidigare använde man teknik på ett jäkligt lustigt sätt, man snurrade t.ex. in tuffa flash-sidor vilket i slutändan inte visade sig vara så intressant utan bara någon sorts teknikon-ni. Nu änvänder man teknik till att streama musik, och film. Sjukt användbart och framför allt, folkligt.

Framförallt så används tekniken mer sansat idag och för första gången blir Internet extrovert och tillgängligt på riktigt.

Vad kommer hända det kommande decenniet?

En ökad teknisk utveckling kommer att skapa nya möjligheter och problem. Problem är fantastiska för de kräver kreativa lösningar.

Det som hänt nu t.ex. är anpassningen av alla nya behov som uppstått. Ta till exempel responsiv design som är sprunget ur en mer mobil livsstil och krav på kostnadseffektivisering.

Nästa steg blir att bygga ännu smartare och mer adoptivt i och med att internet har börjat handla mer om mig som person. All information som vi lämnar ifrån oss när vi surfar kan ju nyttjas för massa bra ändamål.

Vi kommer se mer av det samt lösningar byggda på design och koncept. Mer sansad formgivning för informationstunga applikationer och webbplatser.

Storytelling kommer också behöva ta mycket mer plats.

Jaså, hur då?

Man måste låta historien ta mer utrymme, svårare än så är det inte. Ta Apple eller Nespresso som fyller varumärket med historik och känslor. På det sättet känns internet jäkligt efter där man fortfarande försöker uppnå hygiennivåerna som existerar i den verkliga världen.

Vilka trender kommer vi att få se 2013?

Den stora snackisen nu är att folk är riktigt trötta på Skeuomorphism. Det vill säga att man låter t.ex. en anteckningsapp se ut som ett klassiskt skrivblock. Det fina med Skeuomorphism är enkelheten att förstå syftet med appen; utmaningen kan bli en begränsning i gränssnittet.

Mitt digitala beteende skiljer sig från mitt analoga. Jag söker inte på samma sätt bland mina e-böcker som jag gör i min bokhylla och därför ska man akta sig för att överanvända det.

Jag tror och hoppas att det kommer en stark mottrend till det inom kort. Vi kommer gå mot det mer stilrena och minimalistiska med så få detaljer som möjligt. Det ska bli intressant att se vilket avtryck Microsofts senaste operativsystem får för avtryck.

Mycket av det vi såg förra året, som till exempel parallax scrolling och responsiv design kommer att landa mer ordentligt. Tekniken är mogen och ett mycket större fokus kommer att ligga på hur vi kan implementera det på bästa (ett användbart) sätt.

2013 kommer kort och gott handla om att ta tillvara på alla de möjligheter som den senaste tiden teknisk utveckling har gett oss. Det finns många vägar att gå och det gäller att hitta en riktning. Hur bemöter vi konsumenterna i de olika kanalerna och med alla de möjligheter som finns tillhanda?

Tack David för denna stund och alla insikter. Vill du avsluta med att säga något smart?

Scrolla mer och scrolla gärna!

Vill du veta mer om David?

Se hans arbete här, kontakta honom här och stalka honom (rent affärsmässigt) här.

 

 

 Scroll to top