Lite tankar från Digitala Knowledge Day 2012

För en två veckor sen var jag på eventet ”Digital Knowledge Day 2012” som anordnas av trevliga Search Integration. Och som vanligt när man är på events så dök det upp en massa tankar.

Dagen startade med herr Brian Clifton, en välkänd Google Analytics guru, som bjöd på en genomgång av den nya funktionaliteten i Google Analytics. Det som slog mig mest var den stora skillnaden i mognadsgrad. Efter att ha smygkikat på en bråkdel av de konton som Brian jobbade med kände jag nästintill en depression över hur lite de möjligheterna som finns faktiskt utnyttjas av företag idag. Analytics är till för så många fler än e-handlare och mediasajter, det är t.ex. riktigt enkelt att mäta upp effekten av TV-kampanjer med webbstatistik, så varför gör inte flera det?

Av alla de företag jag själv jobbat med är det extremt få som faktiskt har förstått nyttan av statistik och analys och som Brian sa så borde fler “invest in insight – not reporting”.

Dr. Insight

Ungefär såhär föreställer jag mig Brians vardag

Nästa talare ut, Sara Andersson vars tal jag uppskattade mest på hela dagen. I slutändan (kan ju faktiskt ha missuppfattat det helt) så var slutklämmen att SEO inte har ändrats speciellt mycket och det finns inga magiska trick. Det handlar fortfarande om bra, relevant och nyttigt innehåll till användarna. Hon är nog även den första som jag hört säga att länkfarmar inte är OK, vilket torde vara självklart men tyvärr är extremt vanligt än idag. Det budskapet behöver verkligen forceras in hos beställarna.

wizard-seo

Han ser kompetent ut, men akta dig.

Marcus Wickman, PPC-konsult på Search Integration, berättade vad man som beställare bör kräva av sin PPC-konsult. Frågan om huruvida PPC kannibaliserar på SEO dök upp och svaret var att det varierar från fall till fall. Man måste helt enkelt testa och se.

Det finns oftast inget facit när man jobbar med digital utveckling, man får jobba iterativt och hela tiden lära sig av misstag och framgångar. Ett PPC-trick som Marcus avslöjade, är hur man kopplar ihop en annons med telefonnummer och därmed kan mäta vilka annonser som genererar telefonsamtal.

Arvid Axland från byrån Pool pratade om hur upplevelsebaserad reklam är lösningen till den reklamtrötthet som finns idag. Återigen så handlar det i slutändan om att erbjuda ett upplevt mevärde för målgruppen. Att anstränga sig lite mer och inte bara kränga ett budskap. Arvid visade även dagens bästa bild.

ingen reklam fattaru brevbararjavelHär någonstans under eventet så tror jag att min feberyra slog till för när Linda Waxin intog scenen så slutade mina fingrar att anteckna och mitt minne att minnas. Det pratades om PR, förtroende och sociala medier samt hur det allmänna förtroendet såg ut runt om i världen.

Next up, John “Convertionista” Ekman som även gav dagens bästa citat:

“bättre snygg och rik än ful och fattig”

Kommer dock inte ihåg i vilket sammanhang. John är alltid bra, han ger en bra nivå av underhållning och kunskap. Hans “live-clinic” gav publiken en chans att få feedback på sina egena webbplatser.

John Ekman

It's a bird, it's a plane, no it's Conversionista!

Många webbplatser idag prioriterar tyvärr ner konverteringsfrågan. Orsaken, deras webbplatser har varken mål eller syften, bortsett från e-handelssajter där syftet är självgivet. Har man inga mål blir det således även svårt att optimera och därför är det alltid viktigt att veta varför man gör saker.

Sist ut var publiklockaren Ashley Friedlein, grundare och VD av Econsultancy. Jag är en trogen läsare av sajten och jag satt som på nålar och såg fram emot denna talare. Men ack ack ack.. Efter att ha vart med om en späckad dag med bra nivå så blev jag lite ledsen. Vet inte om det var min orealistiska förväntan eller om det var den monotona trendspaningen som var orsaken. Det jag vet är att jag inte besökt deras sajt sen dess. Några glimtar fanns det dock, som till exempel Net-a-porters window shop.

Allt som allt så var det ett riktigt trevligt event och jag önskar att jag hade minglat lite mer. Förhoppningsvis blir jag dock inbjuden nästa år igen. Alla presentationer hittar du på eventets sida och inspelningarna hittas på Bambuser eller i min gamla post.

Tataa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • http://deepedition.com deeped

    Håller med om Friedlein. Otroligt beige presentation egentligen. Knappast något nytt.

  • https://plus.google.com/u/0/101132975962082847483/about Per Pettersson

    Tack för din bloggpost om Digital Knowledge Day, Adam! Sitter här med en leendes Brian som ser “Dr. Insights”-bilden :) Kul att du kom!

  • http://twitter.com/anderssonsara Sara Andersson

    Tack för att du ytterligare forcerar min poäng om att SEO inte är Magi utan hårt arbete om användarens uppmärksamhet och så även via Google som skyltfönster och JA – länkfarmen är DÖD :-)

  • Adam Hassan

    Det är jag som ska tacka att jag fick komma! Får nästan lägga upp en bild på en leende Brian, har aldrig sett en superhjälte le :-D