Så kan Gina Tricot (med små medel) lyfta sin försäljning

Förra veckan skrev jag några inlägg om bilders inverkan på användarnas impluser och hur detta påverkar synfältet samt konvertering.  Efter inlägget började jag fundera över hur slarvigt de flesta använder sig av bilder på webbplatser. Ta till exempel Gina Tricot som lanserade sina nya e-handel för några veckor sedan. Vid första anblick ser allting rätt bra ut. Men börjar man bryta ned shopen i olika beståndsdelar upptäcker man slarvfel som har stora effekter på konverteringen och för att återknyta till de tidigare posterna så fokuserar vi idag enbart på bilderna.

Gisningvis har bilderna, som används på sidan, fotats separat i en studio av en fotograf som efter diverse retuschjobb lämnat över de till en AD (eller webbredaktör?). Dessa lägger i sin tur ut bilderna på webbplatsen och  där tar historien slut. Problemet med denna process är att man missar momentet där man funderar över vad för effekt bilden kan ge på webbplatsen. En bild är inte bara en bild utan rätt bild i rätt kontext är ett verktyg för att få användare att skrida till handling. Om ingen har kollen eller ansvaret för hur bilder påverkar konvertering (jag gissar att Gina ändå vill optimera sin försäljning) så kommer man tappa många säljtillfällen.

gina tricot konvertering

Här händer det saker utanför skärmen

Som ni ser ovan så tittar modellen ut vilket är riktigt dumt. Vi följer henne med blicken och missar priserna som leder till en popup där vi kan  lägga in de fina kläderna i shopingbagen.

Gina Tricot konvertering

Jaså, är det där jag ska trycka?

Spegelvänder man däremot modellen så hamnar blicken automatiskt på priserna och benägenheten att klicka ökar. De skulle även kunna tydliggöra att man faktiskt kan klicka på priserna eller ännu bättre lägga till en ikon för att direkt kunna lägga in plaggen i bagen. De flesta bilder som Gina Tricot har på sidan föreställer modeller som tittar bort, rakt fram eller åt något annat oväsentligt håll. Jättesnygga bilder men vill man optimera försäljningen måste man börja förstå bildernas vikt i kontexten och hur detta påverkar användarna. Det är ett nytt sätt att tänka och denna process börjar redan vid fototillfället.

Givetvis är det inte bara Gina Tricot som har detta problem utan de flesta e-butiker överlag. Jag skulle vilja se en e-butik som förstår vikten av detta och låter alla sina modeller stirra ut konverteringsknappen och därmed underlätta för besökarna att hitta rätt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...