Mobilt

Svenskarna och mobilen

Jag kan inte sluta förundras över hur många bra och informationsrika tjänster som Google släppt så sistånde. Senast idag råkade jag surfa in på sidan Our Mobile Planet, där det enkelt går att skapa grafer för att få en uppfattning om olika länders mobila beteenden.

Our Mobile Planet

Förutom detta går det även att ladda ner rapporter om olika länders mobila beteenden där man ställt frågor till tusentals respondenter. Fantastiskt.

Ladda ner den svenska rapporten eller bege dig till sidan och gotta dig i all data.

De mobila användarnas förväntningar 2009 vs 2011

För två år sen så genomförde Gomez en undersökning bland 1 000 mobila webbanvändare för att få en känsla om vilka förväntningar som fanns gällande prestandan på mobila webbar. En liknande undersökning utfördes även nyligen bland över 4 000 mobila webbanvändare världen över och detta är vad som hänt med förväntningarna de senaste två åren:

mobile-performance-2011-graph-1

Jag tycker att det är överraskande att så pass många förväntar sig en jämställd laddningstid som på sina ordinarie datorer. Visserligen har de mobila enheterna blivit väsentligt mycket bättre och wifi samt 3G finns tillgängligt överallt men förväntningar skjuter enligt mig lite väl i höjden.

mobile-performance-2011-graph-2

Från 20% till 74% inom två år är en helt enorm förändring. Keynotes mätningar visar att mobila webbplatser tar än idag mellan 8-10 sekunder att ladda vilket skapat riktigt bra förutsättningar för de företag som kan lösa prestandaproblemen.

mobile-performance-2011-graph-3

Allt färre verkar uppleva en problematik när de surfar in på mobila webbplatser. Att siffran är hela 57% är dock lite oroande.

mobile-performance-2011-graph-5

Förändringen i sig verkar inte vara speciellt stor men tänk dig själv att du har en handelsplats där nästan hälften av alla kunder inte återvänder. Rätt stort bortfall.

Allt som allt så kan man säga att det hänt lite de senaste två åren. Användarna har fått större förväntningar på mobila webbplatser och mindre tålamod. Kraven som sätts på dig som organisation blir att tillgängliggöra informationen som användarna söker efter oavsett vilken enhet de använder sig av. Tillfredställs inte dessa behov så kan bortfallet av kunder bli stort och synen på ditt varumärke försämras.

 

Infographic: Den mobila marknadens utveckling

Visst verkar det som att alla har en smart telefon idag och det pratas även väldigt mycket om appar och mobilen som livets fjärrkontroll. Men vad är de faktiska siffrorna på penetration och användande? Hur många har en smart telefon, vad har de för demografi och vilken är den mesta aktiva gruppen inom mobil socialisering? Denna infographic visar både aktuell såväl som framtida statistik på vad som faktiskt sker inom den mobila marknaden och allt är faktiskt inte som man hade kunnat tro.

Ha en trevlig helg!

mobile-marketing-and-advertising-landscape

 Scroll to top