Nyttja alternativa färger i ditt “call to action”

Har tidigare gjort några inlägg om hur man skapar ett effektivt call to action och tänkte fortsätta med ytterligare några inlägg. Idag, färger!

Färger är en av de bästa subtila kommunikationsformerna som finns. Användare har ingen möjlighet att värja sig mot färgers påverkan utan ledsagas helt omedvetna. Utnyttjas färger på rätt sätt så kan både konvertering och uppfattning av budskap förändras radikalt.

En generell regel som dock kan anammas är att särskilja färgen på ditt “call to action” ordentligt från det resterande innehållet. Genom att särskilja färgen så hjälper du användarna att enklare att identifiera vart de skall trycka (eller vart du vill att de skall trycka iaf).

The things webbplats

Knapparna på the Things webbplats använder sig av en starkt differentierad färg för att locka till sig blickar

Funkar alla alternativa färger lika bra?
Nej! Det är svårt att veta hur användare kommer att uppfatta färgerna på knapparna. Man bör alltid testa (a/b-tester) hur olika färger levererar i kontexten. Den numera nedlagda sajten Performable genomförde ett sådant test för att undersöka hur pass stor skillnad en färg egentligen kunde göra och testade följande versioner:

Version A - grön knapp  Version B - röd knapp

Två exakt likadana uppsättningar av webbsidan, båda innehållandes en knapp med stark färg. Magkänslan säger att version A med den gröna knappen borde konvertera bäst (grönt = gå). Blev det så? Nej. Den röda färgen gav 21% bättre konvertering.

Sammanfattning. Använd en stark och alternativ färg i din “call to action” knapp och förlita dig inte på magkänslan. Testa färgen så att du får till en optimal konvertering.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...