Personalisering

Att jobba med adaptive content

Tänkte idag  prata lite kort om adaptive content, Nngot alla företag borde jobba med och något flera leverantörer borde erbjuda. Internet är den perfekta kanalen för segmentering och att inte utnyttja detta är ett slöseri på besökare.

adaptive content

Adaptive content handlar i sin enklaste form om att segmentera besökare och skräddarsy innehållet. Genom att identifiera några variabler om besökaren så kan dessa sedan utnyttjas för att visa innehåll som är relevant jut för denne. Ett exempel kan vara Media Markt som söker nya medarbetare. Om de upptäcker att någon som sitter bakom On Offs IP surfar till deras webbplats så skulle de kunna slänga upp ett jobberbjudande som bara syns just On Offs personal. Adaptive content skulle vara perfekt för hela rekryteringsbranschen när man vill komma åt personer från vissa branscher eller företag. Alla företag kan dra nytta av adaptive content genom att anpassa informationen efter de målgrupper som man har på webben.

Hur funkar det då och vad för variabler kan man styra på?
Tekniken bakom är rätt enkel. Du har helt enkelt en databas med IP-adresser som är kopplade till företag. Till varje företag finns ytterligare en massa information så som omsättning, antal anställda, bransch o.s.v… Som webbplatsägare kan du sedan välja vilka variabler du vill ska styra selektering av innehåll mot besökare.

Än så länge finns det inte så många leverantörer av denna tjänst men det är säkerligen bara en tidsfråga innan företagen vaknar till liv. Blir du sugen på att testa så finns det två aktörer i norden som jag känner till och det är Enecto samt Vendemore.

Faran med ett personaliserat internet – “Filterbubblan”

Eli Pariser, författare och tänkare, menar att ett personaliserat internet inte bara är dåligt för oss men för demokratin i allmänhet. I strävan efter att personalisera och skräddarsy alla tjänster och allt resultat så kommer vi användare att fasta i en “filterbubbla”. Detta kommer i sin tur leda till att vi kommer gå miste om information som skulle kunna utveckla och bredda vår världsbild.

Är detta början till slutet? Enjoy!

Personaliserng på webben – lite övergripande

Det pratas mer och mer om den personaliserade webben, att vi som användare endast kommer att exponeras för den information som vi tidigare visat intresse för. Ett fundamentalt tänk kring personlisering finns redan etablerat, det är dock förhållandevis få företag som utnyttjar det. Personalisering av webben kan grovt delas upp i tre olika kategorier:

  • Profil / Gruppbaserat
  • Användarbaserat
  • Samarbetsbaserat

Kategoriernas namn är rätt självbeskrivande. För att tillämpa dessa kategorier används olika filter som till exempel regelfilter (om A så B), samarbetsfilter som kombinerar individuella beteendemönster med gruppens mönster och baserat på det visar upp relevant material etc.. Samarbetsfilterering passar särskilt bra till produkter som böcker, musik, videoklipp.

personalization

Även metodiken som man använder sig av för att personalisera webbplatser kan delas upp i tre olika kategorier:

  • Implicit
  • Explicit
  • Hybrid

Implicita metoder innebär att personliseringen utförs av ”webbplatsen” baserat på de olika kategorierna ovan. Detta kan innebära en logik som ligger bakom och registrerar beteendemönster, musikval etc och anpassar information dynamisk beroende på användarnas uppvisade beteende, exempelvis Spotifys musikrekommendationer.

Explicita metoder innebär att personaliseringen sker på användarnas eget intiativ genom funktionalitet som erbjudas på webbplatsen. Det kan innebära att användarna själva får välja olika moduler på en dashboard eller importera RSS:er… Ett bra exempel på explicit personalisering är iGoogle där användare själva får välja bakgrund, samt vilka RSS:er som skall importeras till sidan.

Hybrid personalisering kombinerar de två ovanstaende metoderna och erbjuder det bästa ur två världar.

Jag kommer att skriva mer som att personlisera webbplatser, granska olika verktyg och visa upp best cases, nu ska jag dock tillbaka till poolen och solen.

Ha en härlig dag!

Vilka filter använder sig Google av för att personalisera söket?

Om du har sett Eli Parisers föreläsning på Ted talk så vet du vid det här laget att Google använder sig av 57 olika signaler för att personalisera sökresultat. Detta gäller även då du inte är inloggad. Informationen kommer direkt från en av Googles ingenjörer som Eli pratat med berättar att han pratade med och han avslöjar även några av signalerna som påverkar:

  • Datorn du använder dig av
  • Aktuell webbläsare
  • Din befintliga geografiska plats

De andra 54 signalerna förblir hemliga. Rene Pickhard ,en tysk doktor inom webb (fantastiskt!), har dock gett sig på ett försök att gissa vilka de resterande signalerna skulle kunna vara och han gör ett riktigt bra jobb. Här kommer hans lista på vilka signaler som Google möjligtvis skulle kunna använda sig av:

  1. Our Search History.
  2. Our location
  3. the browser we use.
  4. the brwosers version
  5. The computer we use
  6. The language we use
  7. the time we need to type in a query
  8. the time we spend on the search result page
  9. the time between selecting different results for the same query
  10. our operating system
  11. our operating systems version
  12. the resolution of our computer screen
  13. average amount of search requests per day
  14. average amount of search requests per topic (to finish search)
  15. distribution of google services (websearch / images / videos / real time / news / mobile)
  16. average position of search results we click on
  17. time of the day
  18. current date
  19. topics of ads we click on
  20. frequency we click advertising
  21. topics of ads we adsense advertising we click on other websites
  22. frequency we click on adsense advertising on other websites
  23. frequency of searches of domains on Google
  24. use of google.com or google toolbar
  25. our age
  26. our sex
  27. use of “i feel lucky button”
  28. do we use the enter key or mouse to send a search request
  29. do we use keyboard shortcuts to navigate through search results
  30. do we use advanced search commands  (how often)
  31. do we use igoogle (which widgets / topics)
  32. where on the screen do we click besides the search results (how often)
  33. where do we move the mouse and mark text in the search results
  34. amount of typos while searching
  35. how often do we use related search queries
  36. how often do we use autosuggestion
  37. how often do we use sepell correction
  38. distribution of short / general  queries vs. specific / long tail queries
  39. which google services do we use (gmail / maps / picasa /….)
  40. how often do we search for ourself

Rene skriver i sin blogg att han inte har en aning om dessa stämmer utan trycker på att det endast är en gissning. Det framkommer också att Herr Pickhard efter 57 minuters brainstorming inte kunde komma på några fler ideér, vilket inte är speciellt konstigt. Listan ger en väldigt bra bild på hur uppfinningsrika Google är, att komma på 57 olika sätt att personalisera sök är stort! Huruvida personliserat sök dock är positivt eller negativt kan ju diskuteras.

 Scroll to top