Responsive Design vs. Device Experiences

Allt fler börjar förstå värdet av att faktiskt finnas på flera enheter än bara datorn och multi-enhetsdesign har blommat upp på riktigt sen all hets kring responsive design. Men i all hets så är det lätt att glömma att responsive absolut inte är till för alla. När skall man använda det och vad finns på andra sidan myntet? Så här kan man se på det:

Responsive design

responsive design

Responsive design är en kombination av flytande gridar och lite annan teknisk magi som gör att layouten förändras beroende på läsarens storlek. Den nyttjar en funktion (på klient-sidan) som kartlägger förutsättningarna och agerar därefter. Enkelt.

Med responsive design får du således en kodbas som endast kräver en produktionssättning och du har dessutom en URL som pekar mot samma innehåll för alla de olika enheterna.

Vilka är utmaningarna då?

Det finns en del utmaningar idag som främst rör bilder, videoklipp, tredje-parts widgets samt klient-baserade funktioner som inte riktigt hänger med i den föränderliga designen. Det gör att videoklipp t.ex. inte blir mindre utan har sin ursprungliga storlek. Testa att kolla på denna sida i en iPhone så får ni se hur videoklippen inte hänger med.

När ska man använda sig av responsive design då?

  1. Du behöver inga enhets-specifika upplevelser
  2. Du har mest access till front-end
  3. När du inte har så mycket resurser
  4. Du tycker det är kul att saker byter plats när man ändrar storleken på webbläsaren

Device Experiences

design experience

Medan responsive design anpassar innehållet till alla enheter så är tanken med device experience att istället optimera innehållet till respektive enhet. Utifrån hur en enhet används (telefon, padda etc…) samt vilka tekniska förutsättningar och begränsningar som finnas så formas upplevelsen och kan därmed optimeras i mycket högre grad än med responsive.

Nackdelar/Utamningar?

Att skapa anpassade upplevelser till olika enheter är självklart mer resurskrävande och det behövs unika insatser både på front-end och gällande den tekniska utveckling för varje enskild enhet du vill satsa på. Dessutom behövs en magisk funktion (ligger ofta på server-sidan) som upptäcker enheterna i fråga och kan skicka ut dina skapelser. Detta gör även att de olika enheterna kommer att innehålla olika information för du sänder bara exakt den information som respektive enhet skall ha. Varken mer eller mindre.

När ska man använda sig av device experience då?

  1. När du vill maximera optimeringen/konverteringen för varje enhet
  2. När du vill erbjuda olika upplevelser och funktioner till de olika enheterna
  3. När du har resurser
  4. Du vill ha full kontroll på varenda liten pixel

Liten summering

Personligen så gillar jag responsive design, det gör allt rätt enkelt. Men har du större krav på din digitala närvaro eller jobbar du till exempel med e-handel då är responsive definitivt inget för dig.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • Andreas Ohlsson

    Liten undran; kan man inte kombinera dessa till “responsive experience”? Jag är själv väldigt tveksam till att “responsive design” är tillräckligt när det gäller webbsidor med mycket interaktion.  “Device experiences” hamnar ofta i dilemmat att man får dubbla alla komponenter; en för klick och en för touch. Tänke man då enligt “mobile first” kan sajten bli ganska sunkig för de som sitter med mus och tangentbord.

  • Adam Hassan

    True dat! Håller med helt och hållet. Responsive + Server Side Components kanske kan va nått? Som jag förstått det så blir det en kodbas där du sen på komponentnivå kan mixa lite. Blir fortfarande lite dubbelt dock..

    http://www.slideshare.net/4nd3rsen/ress-responsive-design-server-side-components-10084972 

    Och det där med “Mobile first”. Har du nånsin träffat någon som börjar designa en webbplats utifrån mobilen först? Hehe..