Så definierar GA ett besök

Visitor GA

En viktig variabel som många t.ex. annonsfinansierade webbplatser mäts på idag är “besök”. Ju fler besök desto bättre då detta ofta indikerar på ett värdefullt innehåll (eller kanske bara svårhittat). Men vilka kriterier behöver uppfyllas för att en unik besökare skall skapa ett besök? Frågan blir ju rätt relevant, dels ur ett annonsörsperspektiv men även om jobbar med variablen på andra sätt.

Då alla statistikverktyg har sina egna sätt att mäta så har jag valt ut det enklaste och mest använda, Google Analytics. Besannas någon av de nedanstående punkterna som kommer GA att räkna användarens nästa sidvisning som en ny session och därmed ett nytt besök.

  • Om det gått mer än 30 minuter mellan sidvisningarna för en enskild besökare
  • När ett nytt dygn börjar
  • När besökaren kommer tillbaka till webbplatsen, inom 30 min, men från en annan trafikkälla (utm_source, utm_medium, utm_term, utm_content, utm_id, utm_campaign, eller gclid)

Så enkelt var det. Nu vet du.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...