SEO

Så hanterar du synonymer i sökmotorer

Att veta vilken synonym du skall använda när du skriver sökoptimerade texter kan vara svårt. Speciellt om det finns två likvärdiga synonymer som alterneras. Så hur gör man? Googles egna Matt Cuts berättar:

Svaret hjälper delvis men väcker vissa frågor. Tänkte därför även bjuda på en bonus i form av en kommentar postades till klippet.

SEO synonymer

Google Zeitgeist 2012: Ett år av sök

Det sista jag lyckades göra, innan jag åkte till ett land utan internettillgång över jul och nyår, var att sätta fel publiceringsdatum på min sista post. Hoppas ni inte vart oroliga över den plötsliga tystnaden, jag mår bra och hoppas att ni gör det också.

För att dra igång detta år lite sakta och säkert tänkte jag dela med mig av en videon Google Zeitgeist 2012. Den summerar rätt bra vad som hände under det förgågna året och vad folk världen över sökte på. Vill ni fördjupa er i materialet ännu mer gör ni det på Google Zeitgeist.

Njut!

Lite om Googles Panda

Den 24 februari 2011 var det dags för Google att dela ut ett antal käftsmällar mot de som utnyttjat deras algoritm på ett felaktigt sätt. De släppte Panda. Förenklat kan man säga att det Panda, i ännu högre grad, prioriterade kvalité över kvantité och sades vara den viktigaste uppdateringen sen 2003.

Nedan följer en infographic om de konsekvenser Panda hade fått ett år efter uppdateringen.

Google Panda Algorithm Infographic

SEM Infographic by SEO Book

5 vanliga SEO-misstag som Google vill att du undviker

Fröken Maile Ohye, utvecklare på Google,sammanfattar fem vanliga misstag inom SEO som hon stöter på. Ta en paus och kika genom denna 8-minuters video, det är väl spenderad tid. Känns åtta minuter för långt så kommer här både en sammanfattning och presentationen som PDF.

  1. Identifiera ditt värdeerbjudande. Ha ett unikt värdeerbjudande och tydliggör det. Vad skiljer dig åt från alla andra?
  2. Skippa det segementerade tillvägagångssättet. Få hela organisationen och avdelningar att samarbete ihop med SEO-teamet samt dra nytta av exempelvis offline kampanjer.
  3. Akta dig för tidstjuvarna. Undvik att jobba med fulhack för att lösa problem och spendera istället tiden med att undersöka alla de möjligheter finns.
  4. Skippa SEO-trenderna. Försök inte att förblindas av alla trender inom SEO som kommer och går. Fokusera på det som är och alltid har vart viktigt, bra innehåll till användarna.
  5. Undvik långsamma processer. Sätt upp en iterativ process för att ständigt kunna dra lärdom av och förbättra SEO:n.

Arbetssätten & verktygen kring SEO (jättepres!)

Det här med SEO är inte alltid så enkelt och det finns lika många skojare i branschen som det finns sand i Sahara. Generellt när man pratar med personer som jobbar med SEO så kan många vara lite småhemliga kring arbetssättet, verktygen och kostnadsdrivarna. Det känns nästan ibland som att det finns ett hemligt sällskap som man inte blir inbjuden till. Men nu är det slut med smusslandet!

Hittade för ett tag sen denna presentation av Ian Lurie där han beskriver rätt övergripande hur man bör jobba med SEO samt vilka verktyg som finns tillgängliga för de olika ändamålen. Finns det någon SEO-presentation du ska ha på skrivbordet så är det denna.

Happy clicking!

SEO: 50 tips in 50 minutes

View more presentations from Ian Lurie

Periodiska systemet över SEOs rankingfaktorer

 

SEO är idag en marknadskritisk del för de flesta företagen och om det inte har blivit det så kan det vara dags att vakna upp (undantag finns). Dock så är den generella kunskapen kring SEO fortfarande extremt låg och skojföretag som lovar bra träffbild på kort tid lyckas fortfarande att lura till sig kunder.

Detta problem är alla seriösa aktörer trötta på och för att lösa upp en del av mystiken kring SEO så har de snälla personerna vid Search Engine Land tagit fram en infographic. Den förklarar vilka delar som är okej att jobba med och vilka delar som leder till bestraffning samt hur betydelsefulla de olika insatserna faktiskt är. Absolut värd att printa ut och hänga upp bredvid skärmen!

Search

C-block och hur det påverkar sökbilden

C-block kan vara en bra term att känna igen när man jobbar med sökmotorsoptimering. C-block har att göra med webbservrar, hosting och IP-adresser. En IP-adress kan delas upp i två olika delar, klass och block. Klassen avgör vilken siffra en IP-adress börjar med och de vanligaste förekomna klasserna är A – C (finns även D & E). Den andra delen av IP-adressen utgörs av blocken: AAA.BBB.CCC.XXX. Den första delen av IP-adressen består av ett A-block, den andra delen består av ett B-block och den tredje av ett C-block och det är här du som sökmotorsoptimerare bör ha lite koll.

links SEO

När sökmotorerna rankar din webbplats så kollar de givetvis av IP-adresserna på alla inlänkar till din webbplats. En faktor som speciellt uppmärksammats är betydelsen som C-blocket har:

  • Samma C-Block: 111.222.333.and 111.222.333.2
  • Annat C-Block: 111.222.333.1 and 111.222.334.1

Så vad betyder det här mer konkret för SEO och Link Building?

Jo en sak som många oseriösa aktörer gör är att skapa länkfarmar för att generera länkar till en webbplats. Ofta så skapar dessa oseriösa aktörer webbplatser och farmar som hamnar inom en och samma C-block (samma host).  När Google märker att för många länkar kommer från en och samma host så kan misstankar väckas att nått inte riktigt står rätt till. Och det vill du inte.

Självklart kan det vara så att flera webbplatser från samma C-block länkar till dig helt organiskt, men så länge du inte ägnar dig åt ful-länkningar så är det är inget du behöver oroa dig över.

Så när du börjar jobba med en Link Building-strategi, ha i åtanke att ju större variation av C-block som länkarna kommer infrån desto starkare kommer din länkportfolio att vara. Google och alla andra sökmotorer vill säkerställa att länkarna till din webbplats är “schyssta” så undvik att ful-länka med förhoppningen att bättra din träffbild. Se till att ha bra och relevant innehåll istället.

 

Lite lärdomar om SEO (från 2010)

Ja, det kanske är lite sent att mot slutet av 2011 ta upp lärdomar från 2010, men stötte på denna presentation av Rand Fishkin (CEO på SEOmoz) och tyckte att den innehöll en hel del bra fakta. Tio punkter som främst observerades förra året var:

  • Social delning influerar träffbilden
  • Sociala källor påverkar också träffbilden
  • Det “lokala” får större genomslag
  • Mobil SEO liknar “den vanliga” till stor del
  • Länkspam funkar fortfarande
  • “Topic Modeling” får ett större påverkan (kommer att förklara vad detta är i en senare post)
  • Google dominerar fortfarande
  • Google & Bing rankar webbplatser rätt likartat
  • Video, nyheter och andra tjänster bidrar alla till träffbilden
  • All den organiska marknadsföringen hänger samman
Kommer som sagt att tränga djupare inom vissa delar av presentationen senare i veckan, men tills dess, enjoy!

10 SEO Lessons from 2010

View more presentations from Rand Fishkin
1 2 3  Scroll to top