SEO

Infographic: De 10 budorden för link building

Efter att ha uppnått grundnivåerna inom SEO (tekniken & innehållet) så är det dags att börja jobba på nästa steg, link building. Det handlar kort och gott om att skapa inlänkar och för det så finns en hel del olika strategier, vissa bättre och andra sämre. Google ser i princip länkar som pekar på din webbplats som en rekommendation och ju fler du har desto bättre (självklart finns det undantag). Men vad skall man tänka på när man börja “bygga länkar”?

De trevliga personerna på Klikki har tagit fram en fin infographic som tar upp grunderna i link building och hur man bör jobba med detta. Enjoy!

SEO: Kan en indexerad mobilsida skapa “duplicate content” problem?

En fråga som ibland kan dyka upp är huruvida indexerat innehåll från en mobil webbplats kan skapa “duplicate content” och därmed problem då den ursprungliga webbplatsen kanske innehåller samma text. Kort och gott är svaret nej. 

Google har två olika Google-botar, den vanliga och GoogleBot Mobile. När du upptäcker att det är GoogleBot Mobile som är på din sida, se då till att serva boten den mobila webbplatsen. Tycker boten att din mobila webbplats är mobil nog för Google så hamnar den då i Googles mobila sökmotor.

Ytterligare ett tips är att separera dina mobila webbplats från din vanliga med en egen URL, till exempel m.dinwebbplats.se

Så spårar du antalet inlänkar till en webbplats

Har tanken någon gång slagit dig, “hrm, jag undrar hur många inlänkar denna webbplats har?”. Det är enkelt att ta reda på! Gör följande:

  1. Bege dig till Yahoo Site Explorer
  2. Skriv in URL:en till webbplatsen ifråga (Får du för få träffar? Pröva lägga till eller ta bort www innan)
    yahoo
  3. Tryck på knappen “Inlinks” för att få fram de webbplatser som länkar till dig och välj om du vill se länkar till hela webbplatsen eller bara till den inskrivna URL:en. Site Explorer Search Results
  4. Färdigt! Nu ser du vilka inlänkar du har samt vart de kommer ifrån.

Öka träffbilden – Utnyttja CSS för att flytta innehåll

Jag vill inleda detta inlägg med att tydliggöra att det råder vitt skilda meningar om huruvida detta är legitimt eller bara ett fulknep. Alla som jobbar och förstår sök vet även att Google vill att sökträffen skall representera en sån bra träffbild för användarna som möjligt. Därför kan följande knep ifrågasättas av somliga. Med det sagt så låt oss börja!

Tittar vi på hur Google prioriterar innehåll på en sida så kan man förenkla det ungefär som på bilden nedan.

SEO  CSS

Visuell prioritetsordning

Vad som blir tydligt är att det mest värdefulla innehållet hamnar ofta under det mest näst värdefulla. Går det att ordna utan att för den delen ändra på det visuella? Självklart! Genom att utnyttja möjligheterna som CSS erbjuder så kan man (kodmässigt) lägga innehållet över menyn men rent grafiskt behålla utseendet som i bilden ovan.

Fördelen med detta är att Google snabbare kommer åt det mest värdefulla innehållet vilket i sin tur ökar träffbilden. Detta är både testat och bekräftat av flertalet olika källor som verkar inom SEO.

CSS Source

Innehållsdiven över menydiven i HTML:en

Har man relativt lite kod och skräp i headern är detta en onödigt ingrepp och denna post kan ignoreras. Men det finns de webbplatser som innehåller extremt mycket onödig information (i koden) innan man kommer till själva kärnan. Ett exempel på detta är EPiServers “ViewState” kod som genererar onödigt mycket text vilket ger en sämre träffbild (för att se exakt hur mycket skräpig kod som ViewState genererar så har jag skapat en PDF som går att ladda ner här).

Så om du vet att du har mycket skräpinformation innan ditt unika innehåll,  fundera på att utnyttja CSS:ens möjligheter. Eller om du har EPiServer så bör du kolla om du har ViewState kod liggandes där.

Men akta dig för att var för kreativ, Google ser och Google hör.

Så nyttjar du nyckelordshierarkin inom SEO på bästa sätt

Det finns många delar inom SEO som är viktiga att ta hänsyn till när man skall bygga upp en bra träffbild på sökmotorerna. En av dessa delar som sällan diskuteras är nyckelordshierarkin. Att jobba med hierarkin kräver lite mer kunskap för att kunna matcha rätt nyckelord till rätt nivå. För att göra detta behöver man både göra en ordentlig sökordsanalys samt veta hur du strategiskt och på bästa sätt skall stoppa in nycklorden på din webbplats.

seo tips nyckelord

Det viktigaste att tänka på när man placerar nyckelord på webbplatsen är sidornas styrka. Vanligtvis så har index-sidan störst styrka samt sidorna på “första nivån”. Placera alla “short-tail” nyckelord på de sidor med störst styrka och jobba dig ner i webbplatsstrukturen och nyckelordshierarkin. Ett “short-tail” nyckelord är  ett ord som det är mycket konkurrens om gällande träffbilden på sökmotorerna. Genom att placera dessa ord högt i webbplatsstrukturen berättar du för Google att dessa ord är viktiga och ökar därmed chansen att få en bättre träffbild med dessa ord på sökmotorerna. Ju längre ner i webbplatsstrukturen du kommer desto mer “long-tail” ord kan du använda dig av.

“Long-tail” nyckelord, till skillnad från “short-tail”, är sökord som det inte är en större konkurrens om. Genom att lägga dessa längre ner i webbplatsstrukturen kan man fortfarande få en bra träffbild då sidan varken behöver speciellt mycket styrka eller auktoritet för att träffa högt med “long-tail”-orden på sökmotorerna.

10 myter gällande SEO – Del 2 av 2

Här fortsätter listan med de SEO myter som jag började med förra veckan. Har sedan jag började med “serien” snubblat över några fler myter. Jag får dock komplettera med dessa vid ett senare tillfälle. Here we go:

6. Allt innehåll är bra innehåll
Allt innehåll är absolut inte bra innehåll. Se alltid till att tillhandahålla relevant innehåll som din målgrupp vill läsa och ta till sig, annars så skjuter du dig bara i foten. Dessutom så krävs det tid att producera bra innehåll, se till att du prioriterar rätt.

7. XML sitemaps hjälper din ranking
En XML sitemap är ett  bra komplement om du har delar på din webbplats som är svåråtkomliga för sökrobotarna eller om du har sidor som uppdateras ofta men inte indexeras lika ofta på sökmotorerna. Sitemaps är dock inget du behöver för den lilla webbplatsen som sällan uppdateras.

8. Nyckelordsdensiteten är en framgångsfaktor
Nyckelordsdensiteten är procenthalten som ett nyckelord förekommer på en sida. Det finns de som påstår att ju oftare du använder dig av ett nyckelord desto bättre träff bild får du medan andra menar att det finns en magisk procenthalt. Sanningen är att ingen vet hur hur ofta ett nyckelord bör förekomma på en webbplats, men ett tips är att använda dig av nyckelord då det blir relevant för besökaren.

9. Garanterad Google position
Om någon garanterar dig en hög ranking (på kort tid) så akta dig. Det finns inga schyssta genvägar till att hamna högt snabbt. Och dessutom är det nästintill en lögn att garantera en hög position på Google då ingen förutom Google vet hur din webbplats kommer att ranka. Allt annat är endast mer eller mindre kvalificerade gissningar.

10. Den hemliga SEO-formeln
Är det inte lustigt hur många det är som verkar kunna lova dig en fantastisk träffbild fast deras egen träffbild på Google inte är så bra? Det finns som sagt inga genvägar, hemliga drycker eller formler.

Följande myter borde förhoppningsvis gett ett indikation på vad du bör se upp med när du pratar med SEO:are. Är det framför allt någon som lovar dig snabba resultat, guld och grön skogar så gör du nog bäst i att dubbelkolla hur detta skulle gå till. Förvånansvärt många av de stora byråerna jobbar än idag med länkfarmar vilket kommer skada dig som beställare när Google väl hittar de.

10 myter gällande SEO – Del 1 av 2

Det pratas mycket om SEO nu för tiden och allt fler och fler personer börjar att kalla sig för SEO-experter. I en tid där man enkelt kan titulera sig som expert och samtidigt komma undan med det så uppstår även myter och osanningar gällande SEO. Tänkte i två inlägg lista de 10 vanligaste myterna jag hört från olika “experter” inom branschen. Here we go:

  1. Högre PageRank innebär högre ranking på Google
    Ja, än idag finns det de som jagar en hög PageRank och tror att det är en av faktorerna som påverkar rankingen på Google. Det gör den inte.
  2. SEO är ett engångsingrepp
    Om någon lovar att hjälpa dig hamna inom top 3 på Googles första sida och menar att sen är det bara att skörda frukten av arbetet så är det dags att börja ifrågasätta. SEO är inget engångsingrepp.
  3. Directory och Search engine submission
    Om någon försöker övertyga dig om att en del av arbetet går ut på att uppge din webbplats för sökmotorer och kataloger så kan du berätta för de att det är förlegat. Det gjorde man för ett decennium sedan. Självklart kan man fortfarande skicka in sin webbplats till motorer som Google och Bing men även det kan undvikas genom att din webbplats blir hittad via länkar från en redan indexerad webbplats.
  4. Meta taggar
    Det var länge sedan Google gick ut officiellt och berättade att Meta Keywords ej används för att ranka resultatet. Riktigt länge sen.
  5. Ju mer länkar desto bättre ranking
    Att jämföra äpplen och päron är inte det mest effektiva och det är just vad du gör om du börjar jämföra antalet inlänkar mellan olika webbplatser. Självklart finns det en viss relevans i antalet inlänkar men faktorn som gör den stora skillnaden är kvalitén på inlänken (authority/relevans/etc..).  

Sökoptimering (SEO) – grunderna

Min trevliga kollega Joakim ZaarCybercom har satt ihop en fin liten presentation om sökoptimeringens grunder. Den ger en bra koll på hur du bör tänka ur det övergripande perspektivet. Har du inte satt dig in i SEO speciellt mycket så kommer presentationen förhoppningsvis att leda dig på rätt väg och om du redan är insatt så skadar ju inte en liten recap. Enjoy!

Skapa SEO-rankingrapport med Google Analytics | Del 2 av 3

Wilkommen! Detta är den andra delen av tre där jag beskriver hur du kan ta fram SEO-rankingrapporter med hjälp av Google Analytics. Som jag skrivit tidigare så finns det en hel del fördelar med varför du ska göra detta i Google Analytics och inget externt verktyg. Förutom att du sparar en del pengar så kommer du även att kunna se vilken position din webbplats faktiskt fick på Google. Del nummer ett fångade upp trafik från Googles “gamla” sök, men som ni kanske har märkt så har söket ändrats markant i och med Google Instant.

Det gamla söket hade URL:ar som inte gav vidare mycket information:

http://www.google.com/search?hl=en&q=flowers&btnG=Google+Search

Med den nya ändringen så har URL-strukturen ändrats och vi får reda på mycket mer om resultatet:

http://www.google.com/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=7&url=http://www.example.com/mypage.htm&ei=0SjdSa-1N5O8M_qW8dQN&rct=j&q=flowers&usg=AFQjCNHJXSUh7Vw7oubPaO3tZOzz-F-u_w&sig2=X8uCFh6IoPtnwmvGMULQfw

I denna del ska vi gå igenom hur du kan skapa rankingrapporter som kan fånga upp informationen i de nya URL:arna. Ju mer Google rullar ut dessa kommer även de gamla URL:arna att upphöra och den rapport vi skapade kommer inte att kunna nyttjas för att se trafiken från Google (men kommer fortfarande att fungera för Bing och Yahoo). Låt oss komma igång med steg för steg instruktionerna:

  1. Skapa en ny profil för denna lösning och välj valfritt namn. Om du inte vet hur man skapar ett filter så hittar du en beskrivning i del ett av denna serie.
  2. Skapa ett nytt filter i den nya profilen. Detta filter sållar bort all annan trafik än den organiska (även denna beskrivning finner du i del ett)
  3. Nu kan vi börja fokusera på det nya! I och med att Google rullar ut de nya URL:arna över en längre tid så betyder det att du kommer att få en hel del besökare som kommer från de gamla URL:arna.som inte innehåller någon data. Dessa behöver filtreras ut. Skapa ett nytt filter med följande inställningar och välj spara.
    updated-google-organic
  4. Nu ska du skapa ett filter som identifierar vilket position på Google du hamnar på. Du får alltså med denna profil reda på den exakta positionen och inte bara vilken sida din webbpalts hamnade på. Skapa följande filter och välj därefter spara.
    google-ranking
  5. Lägg nu alla filter i rätt ordning enligt bilden nedan (eller stegen ovan).
    Assign order GA

Klart! Skapade du profilen i del ett så kan du återanvända några av de filter som behövdes till denna profil. Det tar cirka 24 timmar innan den det hela vaknar till liv. Nu kommer du kunna se exakt vilket position du hamnar på vilket tillåter dig att ta mer kvalificerade beslut om vilka ord du faktiskt bör satsa på att optimera. Lycka till.

Vad en domänstrategi kan göra för din SEO

Vi alla vet vid det här laget hur pass viktigt SEO är och vilka skillnader det kan göra. Förutom innehållet på själva webbplatsen så spelar ju en hel del andra faktorer in som avgör hur pass bra träffbilden faktiskt blir. En av de sakerna som kan göra en väldigt stor skillnad är hur du hanterar dina olika domäner.

Det handlar inte bara om vad din domän har för namn men framför allt hur du jobbar med floran av domännamn som köpts upp under åren. Som exempel kan nämnas trenden med att skapa ensamstående kampanjsidor som lever ett kort tag och sedan släcks ned. Det blir ett otroligt slöseri på bra sökstyrka.

Hur ska man tänka då?

En ordentlig domänstrategi bygger sökstyrka. De flesta företagen idag fokuserar i största mån på att bygga så mycket styrka som möjligt till deras kärndomän (www.dittforetag.se). Om du då hanterar till exempel tolv olika och separata domäner med verksamhet inom samma område / ämne så kommer styrkan att fördelas över dessa tolv.

För att illustrera ovanstående problem så tänkte jag dra ett kort exempel. Låt oss säga att du har tolv olika domäner som alla fokuserar på ett och samma område, det kan vara din huvuddomän, samt några underdomäner för en nisch inom ditt företag samt några kampanjdomäner. Varje domän har cirka 5 000 sidor indexerade i sökmotorerna och varje domän har även 5 000 inkommande länkar. Utspritt på alla de olika domänerna blir sökstyrkan relativt låg. Släcker man dessutom ner en av sidorna så förlorar man all sökstyrka helt och hållet (om du inte räddar upp den med 301 redirects).

Föreställ dig nu istället att du kombinerar alla dessa domäner, kategoriserar och strukturerar de i underkategorier. Du skulle då ha 60 000 indexerade sidor och 60 000 inkommande länkar för en enda domän. Det blir då genast enklare att bygga mer styrka med endast en domän att fokusera på. Allt innehåll och alla länkar hamnar även under samma tak vilket leder till en markant bättre träffbild på sökmotorerna.

domain-strength

1 2 3  Scroll to top