Snälla snälla Amelia & Bonnier…

Vanligtvis försöker jag undvika att vara en alltför stor hater men ibland så är det svårt. Ta fallet Amelia som i måndags lanserade sin nya satsning.  Den surfupplevelsen är verkligen inte bra och det är riktigt synd att de lanserar en så pass ofärdig webbplats. Vad är det som är knasigt undrar ni? Här kommer det:

Det fundamentala misstaget Amelia gör är att förväxla målgrupp med intäktskälla. Istället för att fokusera på den riktiga målgruppen, det vill säga läsarna, så dansar man efter annonsörernas pipa. Resultat? Enorma annonser.

amelia facebook

Hade det inte vart bättre om ni besökt 50 läsare istället och undersökt deras beteenden?

Som om inte enorma annonser är nog så skjuter de sig dessutom själva i foten genom att inte ha någon koll på hygienfaktorer inom SEO (ni kanske kan börja följa min blogg?). Jag är inte någon SEO-guru, men tror att Nikke Lindqvist skulle hålla med mig om att rubrikstaggarna inte ser helt korrekta ut. Att inte ha någon meta-description brukar också vara en dålig idé för att inte tala om alla härliga javascript som sidan inleds med.

Amelia SEO

Hoppla, här slant nog någon.

Men låt oss gå vidare. Ett plus med webbplatsen är att den är responsiv. Faktiskt en av få svenska nyhetssajter som börjat med detta, vilket är kul att se. Det trista är dock att kodaren inte riktigt lyckats få till funktionen då den buggar ur när storleken på webbläsaren ändras.

Responsive fel

Här gick det åt skogen.

Efter att ha spenderat två minuter på den nya webbplatsen så känner jag en utmattning. Det sista jag möts av innan jag släcker ner är en fantastiskt designuppfinning jag aldrig sett förut, en sida, i en sida som är i en sida. Härligt med begränsningar.

Amelia - sida i sida

Tårta på tårta på ytterligare en tårta

Jag vet inte vad man ska säga om den nya webbplatsen. Den gör mig ledsen, mina ögon våta och mitt hjärta tungt. Lägger man ner tid och pengar på en ny webbplats så kan det var bra att testa den ordentligt innan release och dessutom ha en checklista med fundamentala saker som bör uppfyllas.

Den nya webbplatsen vittnar om en rätt nonchalant inställning som Amelia verkar ha till webben. Trist.

Lev väl
Er Adam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • robertbrannstrom

    Hej Adam, 

    tack for feedback på nya amelia.se, och tråkigt att höra att du inte gillar sajten. 

    Men här är lite svar på frågor i ditt blogginlägg. 

    Målsättningen för oss har varit att skapa en annonsprodukt som upplevs som mycket mer native än många andra publicistiska sajter. En situation där annonserna är en integrerad del av läsupplevelsen och bidrar till helhetsupplevelsen. Om man inte tror på annonsfinansierade sajter, ja då är spelplanen så att säga en helt annan. Vi är fanatiskt övertygade om det finns enorma värden att skapa på annonsfinansierade sajter. Här kan du läsa mer om hur vi tänker: http://btdm.se/2012/11/19/media-sites-are-broken-and-must-be-fixed/

    Det fina med det angreppssättet är att vi i samma grepp kan radikalt förbättra läsupplevelsen för våra läsare och samtidigt skapa annonsprodukter som presterar radikalt mycket bättre. Det har varit ett spännande arbete som är drivet ur den stora datamängd vi har på våra besökare. Med 1,8 miljoner unika i veckan har vi tillgång till stor kunskap om våra läsare och deras beteende. Det gör att vi inte behöver gissa eller “känna” vad som fungerar, utan kan utgå från fakta. 

    Du sätter upp ett slags motsatsförhållande där att “dansa efter annonsörens pipa” samtidigt skulle betyda att vi negligerar läsaren. Det motsatsförhållandet existerar inte. Tvärt om har vi rensat artikelsidorna ordentligt på allt annan innehåll än själva artikeln och satt läsning i fokus. 

    Även om det är lite för tidigt att dra slutsatser så verkar initial data tyda på större lojalitet hos läsarna efter redesignen. 

    När det gäller SEO är det såklart mer intressant att titta på våra artikel- och bloggpostsidor då det är dessa som vi främst optimerar, snarare än startsidan som drar väldigt lite organisk trafik annat än varumärkessökningar. 

    Angående rubriktaggarna finns det många rubriker med H1-tagg. Det kommer sig av att det inte är en hierarkisk ordning på rubrikerna som ofta är fallet på andra typer av sajter. På vår löpsedel är inte den andra rubriken en underrubrik till den första, den tredje en underrubrik till den andra osv. 

    Javascripten som sajten inleds med är annonsscript och mätscript till dessa. Då vi vill skapa attraktiva annonsplatser är detta ganska naturligt att dessa hamnar högt upp i koden. Dock kommer de att komprimeras i framtida releaser. 

    När det gäller responsiviteten har vi mycket medvetet valt att inte lägga utvecklingstid på usecaset du beskriver. Det viktiga för oss är att sajten anpassar sig till den skärm läsaren använder för tillfället. Att den ska anpassa sig till en browser som an användare sitter och drar i för att testa responsiviteten är ett väldigt ovanligt usecase och vi har valt att helt bortse från detta. 

    När det gäller “en sida, i en sida som är i en sida” så är det lite svårtolkat vad du menar. Jag förstår det som att du letat upp det läge precis innan vår kontextuella meny byter innehåll. Det är en feature och inte bugg. Jag tror också att du såg det när du använde sidan och förvånas om det är så att du missuppfattat den funktionen. För det tror jag inte att du gjorde. 

  • Adam Hassan

    Hej Robert!

    Kul att se dig här och tack för ditt utförliga svar!

    Jag har läst bloggserien, och väntade faktiskt med spänning på Bonniers lösning. Håller med om att det finns ett värde i annonsfinansierade webbplatser, men att knappt kunna särskilja på annons och redaktionellt material kan väl knappast vara svaret?

    Att ni skalar bort antalet annonser är jättebra, men desto mer störande när man möts av en jätteblaffa varje gång man surfar in på webbplatsen.

    Sen undrar jag hur ni både definierar och mäter lojalitet. Det är ett misshandlat ord som används alldeles för glättigt.

    Gällande webbplatsens SEO så måste jag tyvärr berätta att ni gör fel. Det finns inga fall där det är berättigat med så många H1-rubriker. Detsamma gäller era artikelsidor. Google har rätt bra guidelines, följ gärna de:

    http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/www.google.com/en//webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf

    Trevligt att Javascripten kommer att komprimeras i framtiden, kanske t.o.m. flytta en del till sidans nedersta del? När ni ser över det så kan jag rekommendera att ni passar på att köra ett “Page Speed” test så får ni ytterligare en lista att exekvera på.

    Trist att ni medvetet väljer att lansera en webbplats med trasiga funktioner. Även om ni valt att lägga fokus på annat så är det ett relativt enkelt problem att lösa som är extremt störande om användarna väljer att ändra storleken på fönstret.

    Och sist, men inte minst. Jag har inget emot er sticky meny. Det jag inte förstår är de visuella val ni gjort. Varför väljer ni en design som begränsar er till en liten yta istället för att nyttja skärmars fulla bredd?

    Om man ska sammanfatta det hela så är det trist att ni väljer att släppa en sajt som ska ta ett nytt grepp om annonsering men som istället bara visar färre men ännu större annonser. En steg i rätt riktning är att skala bort allt brus, men hade väl önskat ett större steg.

    Det är också anmärkningsvärt att Bonnier/Amelia, trots all data och resurser som ni har, medvetet väljer att släppa en buggig webbplats med grova funktionella fel och som dessutom visuellt går tillbaka 10 år i tiden.