Sociala medier

Massa fakta om sociala medier

Hans Kullin har spenderat lite tid och sammanställt en massa bra fakta om svenskarna och sociala medier. Många siffror som annars finns tillgängliga gäller främst amerikanarna. Men tar man sig lite tid och gräver bland diverse svenska undersökningar som genomförts de senaste åren går det tydligen att hitta matnyttig information som till exempel:

  • Kvinnor spenderar i snitt 8 timmar och 15 minuter framför sociala medier per vecka
  • 91% av journalisterna använder sig av sociala medier i sitt arbete
  • 1 av 2 börsbolag följer sociala medier som en del av sin krisberedskap
  • Inga landsting använder sociala medier konsekvent
  • 48% av de nordiska företagen använder sig av Facebook för att hitta nya kunder och uppdrag
  • Arlanda är det mest “incheckade” stället i Sverige
  • Det finns cirka 500 000 svenska bloggar
  • 93% av tjejerna mellan 12-15 år läser bloggar
  • Och mycket mycket mer..

Tack Herr Kulin för en bra sammanställning!

Alexandra Wheeler om Starbucks sociala strategi


Om du är någorlunda intresserad av digitala och sociala strategier så tycker jag att du skall ta 25 minuter av din tid och titta på detta klipp (eller bläddra åtminstone genom slidesen nedan). Klippet visar öppningstalet från Social Media Influence 2010 konferens i London där Alexandra Wheeler (Digital Dierctor på Starbucks) talar om Starbucks sociala startegi. För er som inte vet så var Starbucks det första konsumentorienterade företaget på Facebook som nådde 10 miljoner fans (korrekt uppfattat, inte Cola).

Starbucks är utan tvekan en av de världsledande företagen inom social marknadsföring och är/har vart rankade som #1 inom online engagemang, #1 på Facebook och #1 på Twitter (tills OldSpice seglade ikapp). Fröken Wheeler ger i presentationen insikt om hur Starbucks bredde vägen med hjälp av de sociala och kreativa fördelarna som en digital maktfördelning kan ge och hur det hjälpte de att bygga ett globalt community. Ett intressant perspektiv berörs är vikten av innehållet kring konversationerna. Många idag tenderar att endast fokusera på den dialogskapande biten och glömmer vikten av att komplettera dialogen med skräddarsytt, relevant och underhållande innehåll som hjälper till att komplettera användarupplevelsen.

Så får du in videoklipp på din LinkedIn-profil

En bild säger mer än 1000 ord! Och enligt den matematiken så borde en videofilm säga cirka 25 000 ord i sekunden. Det är mer text än någon orkar läsa på ett CV och därför kan det vara värdefullt att visa upp relevant information på andra sätt, till exempel videoklipp. Men alla vi som har ett digitalt CV på till exempel  LinkedIn vet att tjänsten har väldigt begränsade möjligheter och det är svårt att visa upp bilder såväl som videoklipp. Men det finns ett trick! Genom att skapa ett SlideShare konto och utnyttja applikationen i LinkedIn så kan vi inte bara få in presentationer på vårt CV men även videoklipp. Här kommer en steg för steg genomgång:

  1. Skapa ett konto på SlideShare.
  2. När ditt konto är skapat och du loggat in på tjänsten så trycker du på knappen “Upload” längst upp i menyn. Den tar dig till en sida som ger dig två valmöjligheter. Välj “Upload publicly“.
    http://www.slideshare.net/
  3. Ladda upp den presentation som du förberett. Du måste ha minst en sida i din presentation som du laddar upp och sidan kan vara blank om du vill det. En rekommendation är att inte ladda upp i formatet .key (Keynote), för det går riktigt segt.
  4. Fyll i uppgifterna som efterfrågas. Ett tips är att satsa på taggarna om du vill öka din träffbild på SlideShares interna sök.
    SlideShare Upload
  5. När du är färdig med att fylla i uppgifterna trycker du på spara. Efter att din presentation har sparats och laddats in går du till menyn uppe i höger hörn och väljer “My uploads“.
  6. Du kommer då att hamna på en sida där alla presentationer som du laddat upp listas. Leta rätt på den presentation du precis laddat upp (rankas i tidsordning) och tryck på “Edit / Delete“.
    SlideShare My Uploads
  7. På den nya sidan som laddats in kan du redigera de detaljer som du angav i steg fyra. Tycker du att allt ser bra ut går du vidare genom att klicka på menyvalet “Insert YouTube videos“.
    Edit presentation – SlideShare
  8. Leta nu reda på den video du vill lägga in från YouTube och kopiera URL:en som kan se ut såhär: “http://www.youtube.com/watch?v=wTmi84lSPa8“. Klistra in URL:en i fältet “Enter YouTube Video URL” på SlideShare. Välj därefter vart i din presentation som videon skall visas. Vill du addera flera klipp finns även den möjligheten, annars väljer du “Insert & publish”. Ett tips är att inte lägga filmen före slide nummer ett då filmen går igång på automatik, vilket är väldigt störande speciellt som den ska ligga på din profilsida på LinkedIn.
    Edit presentation – SlideShare
  9. Nu är du färdig med SlideShare. Bege dig till LinkedIn och välj att redigera din profil. Leta rätt på knappen “Add an application” som ligger på din profilsida (ligger på olika ställen beroende på hur fullständig profil nu har). Lättast är att söka efter den.
    Edit My Profile LinkedIn
  10. Leta reda på SlideShares applikation och installera den. Nu kommer den senaste presentationen du laddat upp på SlideShare att finnas på din profilsida och även filmen som du laddat upp. Vill du se resultatet live så kan du göra det på min profil, den ligger efter “Experience” stycket. Du måste vara inloggad för att kunna se den.
    Edit My Profile LinkedIn

And that’s how you do it! Filmer på din LinkedIn-profil kan som sagt vara riktigt bra om du vill förmedla mer än bara ord.

Lycka till!

    Statistik: Hur ser Facebook-penetrationen ut i Sverige?

    De senaste åren har en massmigrering skett från övriga internet till Facebook. Allt från externa webbplatserna till intranäten och sociala hubbarna har funnit sin plats i detta lilla krypin. Men hur många svenskar vistas egentligen på Facebook och vilken demografi har de?

    Social Bakers har tagit fram lite siffror kring svensken och Facebook.

    Antalet svenskar på Facebook: 4 230 360
    Sverige i världen på Facebook: 27
    Penetration bland svenskar: 46.62%
    Penetration bland svenskar online: 50.37%

    Nästan hälften av Sveriges befolkning befinner sig på Facebook och vi är med andra ord det 27:e största landet som är närvarande på Facebook.

    Hur gamla är de svenska Facebookanvändarna då?

    Facebook Swedish User Age

    Som det framgår av pajen ovanför så är den största användargruppen på Facebook mellan 18-24 samt 25-34 år. De utgör tillsammans 51% av svenskarna på Facebook, det vill säga nästan 2,1 miljoner användare. Gruppen 55+ som det ryktas om växer snabbast på Facebook utgör alltså en väldigt liten del av den totala användarbasen.

    Är det män eller kvinnor som använder Facebook?

    Facebook Gender

    Kvinnor.

    Vilken är den snabbast växande åldergruppen bland oss svenskar?

    Facebook

    Den snabbast växande åldergruppen bland svenskar på Facebook är de som befinner sig mellan åldrarna 25-34 år. De ökar i snitt med 25 000 användare i månaden. Förvånansvärt nog är den minst ökande gruppen på Facebook ynglingar i åldern 13-15 – det kan kanske ha med att göra att de redan finns där?

    Avslutande tankar
    Säkerligen så förekommer det smärre felmarginaler i statistiken, men pajerna och diagrammen ovan bör i alla fall ge en god överblick på det läget just nu. Det kanske inte är en idé att försöka nå äldre målgrupper via Facebook riktigt än. Vänta hellre tills 70-talisterna växt till sig ;-)

     

     


    Varför du bör jobba med Social Media Optimization (SMO)

    Social Media Optimization eller SMO som det förkortas myntades redan 2006 av herr Rohit Bhargava. SMO är en metod eller snarare en uppsättning av regler för att bearbeta social media med målet att driva trafik till din webbplats vilket generellt kan göras på två olika sätt:

    1. Genom att lägga till social funktionalitet till ditt innehåll com gör det lätt att sprida
    2. Skapa uppmärksamhet via olika aktiviteter på de sociala kanalerna

    Social Media Optimization är rätt närbesläktad med sökmotorsoptimering på många sätt men skiljer sig främst då fokus är på driva trafik via andra källor än sökmotorerna. Dock så leder en framgångsrik SMO ofta till bättre SEO då Google även tittar på dina sociala influenser. Så vad ska man tänka på gällande SMO? Här kommer de fem grundregelrna:

    5 golden rules

    1. Skapa attraktivt innehåll - Det absolut viktigaste, förutom din produkt eller tjänst, är självklart ditt innehåll. Vad för värde tillför den dina besökare och varför ska de dela med sig av den?
    2. Gör innehållet lättdelat - Ovanstående regel sätter krav på innehållet medan denna regel sätter krav på kontexten. Användare är lata, otåliga och vill inte tänka. Sänk alla möjliga trösklar och gör innehåller så lättdelat som möjligt. Oavsett vilken kanal de föredrar.
    3. Belöna engagemang – När dina användare, läsare eller konsumenter delar mig sig av ditt innehåll eller genomför någon sorts handling som du direkt eller indirekt gynnas av, glöm inte den där klappen på axeln. En klapp på axeln, ett simpelt tack, gör väldigt mycket och dina användare betingas positivit, vilket ökar sannolikheten till ett fortsatt positivt beteende.
    4. Gör innehållet flexibelt – Vill du utnyttja det sociala mediet till fullo se då till att ditt innehåll kan spridas på de olika kanalerna. Gör det inte bara attraktivt att twittra om men se till att det även funkar på Slideshare, Flickr och Youtube också, utnyttja hela kakan!
    5. Uppmuntra mashups - Uppmuntra användare att ta ditt innehåll ändra det och göra skapa nya personaliserade budskap. Detta kallas även Meme och är bland det bästa som kan hända dig och dit varumärke då användarna inte bara slutat vara passiva åskådare men plötsligt blivit aktiva deltagare.

    Utöver dessa fem regler har det tillkommit ytterligare tolv stycken som branschfolket har lagt till. Vill du ta del av hela listan så finner du de här, annars kommer jag att fortsätta med denna tråd senare i veckan.

    Så registrerar du flera Twitterkonton på samma mailadress

    Att skapa flertalet Twitterkonton till ditt företag eller till dig själv kan ha sina fördelar, speciellt om du behöver testa funktionalitet. Men att behöva skapa och hålla reda på flertalet e-postkonton är inte bara omständigt men även tidskrävande. Genom att använda sig av Gmail och ett litet knep så blir det möjligt att registrera flera Twitterkonton på en och samma adress. Så här gör du:

    1. Öppna ett Gmail-konto.
    2. När du väl har registrerat ditt konto så lägger du till “+valfritt” efter namnet men före @-tecknet. Har du till exempel adressen adam@gmail.com så registrerar du Twitterkonto 1 på adam@gmail.com, Twitterkonto 2 på adam+1@gmail.com, Twitterkonto 3 på adam+2@gmail.com och så vidare..

    All korrespondens ifrån de olika Twitterkonton kommer att hamna i samma låda, adam@gmail.com. Svårare än så är det inte.

     Scroll to top