Sökbeteende – Del 3 av 6 | Det expanderade söket

Förra inlägget om sökbeteende handlade om det förfinade söket. Motsatsen till att förfina ett sök är att expandera det, vilket är ett ovanligt, dock förekommande sökbeteende. Om våra besökare råkat söka för snävt så tar de antingen ett steg tillbaka och försöker genomföra söket igen fast med andra termer, eller så kan du erbjuda den möjligheten att i samband med det primärasökresultatet.

expand

Att hitta denna möjlighet på webbplatser är dock väldigt sällsynt. Oftast hittar man den funktionaliteten i samband med onlineordböcker eller biblioteksdatabaser, där det expanderade söket fungerar som en hierarki för att tydliggöra informationsstrukturen.

ordbok online

expanderbart sök

Ett alternativt sätt att jobba med exanderat sök, är genom att erbjuda besökarna listade termer inom närliggande samma kategori. På detta sätt erbjuds de ett urval av termer som garanterar träffar och som samtidigt är relaterat till det ursprungssök de ej fick träff på.

Expanded search

Summa summarum: Genom att erbjuda besökarna funktionalitet för att expandera söket, kan vi undvika besökarfrustration som uppstår genom att behöva genomföra ett helt nytt sök från början.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...