Sökbeteende – Del 4 av 6 | Pärluppfödning

Oberoende av vilket gränssnitt som besökare möts av så använder sig många sökare av detta sökbeteende. Pärluppfödning innebär att besökarna hittar en bra träff och utgår från den. Genom att identifiera relevanta nyckelord på den träffen kan de sedan använda sig av dessa relevanta uttryck i det fortsatta sökandet efter information.

pearl growing

Det här sökbeteendet går ju givetvis att utnyttja. Genom att bädda in länkar där relevanta sökord/nyckelord förekommer underlättar vi för besökarna att söka sig. Många aktörer har förstått vikten av detta och jobba med detta beteende. En av de företagen som utnyttjar detta är Google som länkar träffar vidare till liknande resultat som i bilden nedan.

google_similar

Även Spotify har upptäckt fördelarna med sökbeteendet pärluppfödning. Genom att visa artister inom samma genré som användaren lyssnar på så tillåts de att komma i kontakt med nya artister vilket både ökar användning såväl som konvertering.

Spotify

När jag lyssnar på Cypress Hill rekommenderar Spotify annan musik inom samma genré

Vad kan vi lära oss av detta beteende? Jo, genom att tillgängliggöra relevant information i form av länkade nyckelord, liknande innehåll med mer kan vi underlätta för besökarna att hitta mer specifik information inom det område de utforskar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...