TED

Jane McGonigal – spel kan förbättra världen

Fröken Janes framträdande på TED 2010 har några år på nacken men det håller än idag. Hennes forskning har handlat mycket om hur spelare beter sig och hur detta kan appliceras för att förbättra den värld vi lever i.

Tycker personligen att hon gör en riktigt bra presentation fram till och med de sista minuterna. Det är tänkt att presentationen skall kulminera i hur hennes resultat fött spel som förbättrar världen, dock faller det lite platt (lite för hastigt och den röda tråden tappas). Men bra tankar och absolut värt att titta på.

David McCandless om skönheten med visualisering av data

I en tidsålder där information förekommer i ett överflöd och har tappat sin mening, blir det viktigt att tydliggöra datat och hitta kontexten. David McCandless ger i detta TED-klipp tydliga exempel på vad visualisering av data kan göra och hur pass enkelt det blir att tolka och ta emot det faktiska budskapet.

Data är bra så länge som mottagaren faktiskt kan förstå det i sitt sammanhang, sekunden det förlorar sammanhanget så förlorar den även sin betydelse. Tyvärr är det där de flesta befinner sig idag. Enjoy!

Roger McNamee om sex STORA skiften på internet

Investeraren och TED-talaren Roger McNamee belyser i detta tal sex stor skiften som har påbörjats på nätet. Dessa skiften innebär en lika stora revolution som när www tog steget in i bilden. De sex skiften som börjat ta fart är följande:

  • Windows och “skrivbordet” håller på dö ut mycket tack vare smartphones
  • Indexerat sök har nått sin peak, vi använder oss i högre grad av vertikala sökmotorer – Google tvingas tänk nytt
  • Appar slår Webben – de innehåller mer nishad och kvalitativ information jämfört med www
  • HTML5 – kommer ändra alla förutsättningar för allt
  • Paddan (närmare bestämt iPad) – kommer ge oss ett helt nytt sätt att jobba och verka på
  • Sociala plattformar blir snarare sociala funktioner och vi är bara i början av denna resa

Det är sällan jag tycker att digitala framtidssiare har något substantiellt att komma med, men Herr McNamee lyckas identifiera skiften som vi alla nog är benägna att hålla med om (till en större del i alla fall). Ta 15 minuter och titta på detta inslag, värt varenda minut!

Hans Rosling och visualisering av världsstatistik

Hans Rosling behöver knappast någon introduktion. Den lilla svärdslukande professorn har imponerat på en hel värld med både oväntade förmågor och djupa insikter om hur fattigdom och hälsa hänger ihop. I hans presentation på TED blir det väldigt tydligt hur pass mycket visualisering av data faktiskt gör. En presentation av Excel-diagram och statistik hade inte riktigt förmedlat samma budskap som herr Rosling hade. Om du missat denna presentation så ta en titt och njut av hur enkelt och lättförståligt ett par animerade cirklar kan presentera, annars  komplex och korslänkad, statistik.

Daniel Wolpert om den egentliga anledningen till hjärnan

Daniel Wolpert är en hjärnforskare som i detta TED-inslag förklarar den egentliga anledningen till varför vi har en hjärna. I grund och botten handlar allt om rörelse. Hjärnan finns endast till för att vi skall kunna röra på oss och med rörelse menas alla rörelser från topp till tå inklusive våra talrörelser. Våra drömmar, minnen och har andra sinnen tjänar endast till att förbereda oss inför framtida rörelser. Vi människor är med andra ord som en enda stor statistik bank som plockar upp information som vi stöter på i det vardagliga livet för att i senare skeden kunna räkna ut hur vi skall röra oss. Som bevis på allt detta berättas det om djuret som kallas för sjöpung (SANT!) som i samma stund den bosätter sig på en sten börjar äta upp sin egen hjärna.

Faran med ett personaliserat internet – “Filterbubblan”

Eli Pariser, författare och tänkare, menar att ett personaliserat internet inte bara är dåligt för oss men för demokratin i allmänhet. I strävan efter att personalisera och skräddarsy alla tjänster och allt resultat så kommer vi användare att fasta i en “filterbubbla”. Detta kommer i sin tur leda till att vi kommer gå miste om information som skulle kunna utveckla och bredda vår världsbild.

Är detta början till slutet? Enjoy!

Vad det upplevda värdet kan tillföra

Reklam är fantastiskt! Det tillför inte bara värden till en produkt eller tjänst men kan ändra hela vår uppfattning och tolkning av verkligheten. Detta är precis vad herr Rory Sutherland tar upp i sin föreläsning, som han höll på Ted år 2009. Det upplevda värdet av en något kan vara minst lika bra om inte mycket bättre än det faktiska värdet. Genom att veta detta kan vi börja ändra folks fundamentala syn, inte bara på produkter och tjänster men på livet.

 Scroll to top