Tracking

ClickTale = najz & plinga för gratis testning!

Jag skrev för några veckor sen ett inlägg om Crazy Egg och hur besviken jag blev på den tjänsten. Lovade i samband med den artikeln att återkomma med tankar kring ClickTale som har en liknande tjänst. Den dagen är nu äntligen här!

Jag har de senaste veckorna vridit och vänt varenda liten mutter i verktyget och jag måste säga att det faktiskt är riktigt bra. Förutom att fånga upp användarnas beteendemönster med hjälp av olika “maps” såsom heat- och scrollmaps så får man även riktigt bra kompletterande data på dessa beteenden.

Clicktale heatmap

Ni läser iaf texten

Exempel på data kan vara “hover time” över en länk eller “click hesitation”. De går, precis som i Google Analytics, att segmentera besökarna i oändligt många variabler, från skärm storlek till ort.

Förutom att kunna ta del av olika maps så tycker jag att Clicktales största styrka ligger i sessionsinspelning. Här får du möjligheten att (slumpartat) spela in olika sessioner med användare som du sen kan titta på i efterhand. Detta är ett grymt bra komplement till Google Analytics för det ger siffrorna en konkret och framförallt visuell betydelse.

Untitled from Adam Hassan on Vimeo.

Plötsligt alla de där sidvisningarna och time spent on site inte var så bra då det blev tydligt att användarna spenderade allt tid till att leta genom webbplatsen efter information som till slut aldrig hittades.

Heatmap ClickTale

Det enda (riktigt) negativa som är riktigt störande med verktyget är dess undermåliga exportfunktionalitet. Allt bygger på flash och varken “mapsen” eller sessionerna går att exportera på ett smidigt sätt.

Vill du att jag testar din sajt (fó free!) mot att inspelningarna publiceras här? Hör av dig (ring gärna)! 

PS. Har försökt att få ut snygga “maps” och sessioner i 2 dagar nu och funktionaliteten för export suger verkligen (har nån förresten tips på en bra screen recorder?).

CrazyEgg – nätets mest överskattade spårningstjänst?

Länge har jag gillat tjänsten CrazyEgg utan att faktiskt ha använt det. Jag vet inte om det har vart namnet eller tjänsten i sig som fångade mitt gillande, nu i efterhand tror jag att det kan ha varit en kombination av de båda faktorerna. CrazyEgg är iallafall ett verktyg som med hjälp av musens rörelser och klick skapar heatmaps för att visualisera exakt vart en person tittar på en webbsida (se tidigare inlägg om korrelation mellan öga & mus, 80%!!!).

Efter att ha väntat alltför länge bestämde jag mig till slut att testa på denna till synes trevliga tjänst och vilken besvikelse det var!

Att anmäla sig till tjänsten var relativt simpelt och gränssnittet som man möttes av var även det trevligt.

Crazy Egg build heatmaps and track clicks

Att konfigurera tjänsten för att börja spela in heatmaps gick även det smärtfritt. Man får ett skript som man lägger in på sidan, likt Google Analytics, och är igång inom loppet av minuter. Så vad var så hemskt kanske ni undrar?

Jo, för det första så spårar skriptet bara en sida i taget, så vill du spåra en hel webbplats får man sätta upp en separat konfiguration för varje sida under webbplatsen. Detta blir givetvis ett enormt arbete och är helt ogenomtänkt. Därmed finns det heller inget sätt att spåra en användares beteende genom hela webbplatsen, utan det enda som erhålls är en heat- och scrollmap vilka ger klena indikationer på vad användarna gör. Man får en vag aning om vart musen vilar men informationen känns ofullständig och pekar inte i nån ordentlig riktining.

scrollmap

En scrollmap som säger lite, men inte speciellt mycket.

Scrollmapen ovan är visserligen lite småskön att titta på och berättar hur mycket ni läsare av denna blogg scrollar på sidan, men denna information finns även att hitta i Google Analytics. Som jag ser det finns det inga som helst anledningar till att lägga pengar på denna tjänst.

Men Adam, att veta hur målgruppen rör sig på webbplatsen är ju viktigt för att kunna optimera väl?

Absolut! Men använd för Guds skulle inte CrazyEgg, det ger lite funktionalitet och ännu mindre värde för pengarna. Jag håller i skrivandets stund på att testa ClickTale och efter att endast ha haft det i tre dagar så kan jag berätta att det verktyget levererar. Kommer lite senare göra ett inlägg med tankar och resultat. Tills dess är ni välkomna att ladda ner heatmapenscrollmapen och confettimapen (seriöst, konfetti?) från CrazyEgg för att se hur ni beter er på denna webbplats.

I wish I had four thumbs so I could give this service four thumbs down.

Vart ska jag titta? Vikten av bildvalet.

Alltförofta ser jag ett slarvigt användande av bilder på webbplatser där personen tittar bort från budskapet eller ännu värre ut från skärmen. Det är inte bra.

Vi människor är extremt lätta att manipulera och vi har dessutom väldigt svårt att motstå impulser. När man jobbar med gränssnitt och bildval så måste man veta detta. Man måste ha koll på vilka faktorer som påverkar användarna och utnyttja detta. Generellt finns det tre impulsskapande variabler man borde känna till när man jobbar med bilder:

  1. Vi följer andra människors blickar
  2. Vi följer pilar med blicken
  3. Vi följer objekts “riktlinje”

Vad betyder det?
Jo vi människor är oerhört nyfikna (och följer våra impulser). Om en person stirrar på något så väcker det nyfikenhet inom oss och vi vill veta vad personen stirrar på. Detsamma gäller för både pilar såväl som för objekt.

Hur påverkar detta konvertering?
Genom att veta detta kan vi styra personers blickpunkt till att fokusera på det vi tycker är viktig på till exempel webbplatsen.

Finns det konkreta bevis för detta? Självklart!
Usable Word genomförde en undersökning där106 respondenter fick använda sig av Tobii T60 Eyetracker för att granska annonser. Detta blev resultatet:
Conversion

Det vi ser ovan är en så kallad blickkarta som visar hur en repondents blick har vandrat över bilden. Som ni ser så började personen att titta mitt i bilden (vilket gjordes medvetet och med hjälp av ett fixeringskors så alla respondenter fick samma förutsättningar). Blicken for därefter direkt till barnets ansikte och sen vidare till rubriken.

En respondents blickkarta säger inte så mycket, så man skapade dessutom en heatmap där samtliga respondenters blickfokus slogs samman.

Conversion

Som ni ser så ligger det största fokuset på barnets ansikte och relativt lite fokus läggs på brödtexten, budskapet och avsändaren.

Låter man dock barnet titta på texten istället så kan man få ett litet annorlunda resultat.Conversion

Som ni ser så är blickkartan rätt lik den tidigare men en stor skillnand är att respondenterna fokuserar mindre på barnets ansikte. Tittar man på den sammanslagna heatmapen så ser man en väsentlig skillnad i respondenternas blickfokus.

Conversion

Ett mycket större fokus läggs inte bara på rubriken men även på brödtexten. Respondenterna följde inte bara barnets blick men även riktningen som barnets haka pekade åt. Dessutom fick varumärket ett större fokus än tidigare.

Det blir väldigt tydligt hur pass mycket bilder påverkar. Använd inte bilder där personen i fokus tittar ut från skärmen det är verkligen inte bra. Använd istället bilder där personerna tittar rakt på budskapet så kommer ni se att ert budskap får en helt annan genomslagskraft.

Skippa eyetrackingen – kolla musen istället!

Äntligen bekräftas det många av oss länge har misstänkt, musens rörelser följer ögonens, på skärmen. En nyligen publicerad studie av Jeff Huang (Information School University of Washington),  Ryen W. White och Susan Dumais (Microsoft Research) visar på en stor korrelation mellan ögats och musens rörelser.  I studien (som du kan ladda ner här “No Clicks, No Problem: Using Cursor Movements to Understand and Improve Search) undersöktes musens beteende på sökmotorers resultatsidor (SERP) gällande klick, generella rörelser och “hovering” på sidans olika delar som sedan samkördes med ögats fokuspunkter, vilket lade grunden för resultatet. Det man kunde fastställa var just som ovan nämnt, en stor korrelation, muspekaren följde ögats fokuspunkter.

cursor-track-blog

Vad betyder detta?
Att använda sig att eyetracking teknologi för att optimera webbplatser och applikationer är ju självklart det ultimata. Räcker dock inte plånboken till finns det en mängd olika tjänster som till exempel Clicktale och Crazy Egg som fångar musens rörelser, in real time.

PS. Efter denna artikel har jag kommit fram till att CrazyEgg är pengar i sjön, ge de heller till mig istället. Seriöst. Se mitt inlägg om CrazyEgg

 Scroll to top