Vad för digital strategi skall jag ha?

Det pratas mycket om digitala strategier idag, och nått som blivit allt tydligare är att många inte kan skilja mellan alla äpplen och päron som flyter omkring. Vissa argumenterar att det handlar bara om semantiska meningsskillnader men det är så mycket mer än så. Håller man inte tungan rätt in mun så kan det mycket väl sluta med en leverans som inte var det man väntade sig (förhoppningsvis upptäcks det på vägen dock). Generellt kan man dela upp online-strategier i tre olika läger, onsite-strategi, webbstrategi och digital strategi. Vad är det för skillnad undrar du? Läs och lär.

digitala strategier

 

Onsite-strategi
Onsite strategin handlar främst om hur din webbplats bör utformas för att möta användarnas behov samtidigt som du når dina affärsmål. Behovsanalyser genomförs för identifiera målgruppernas behov och information samt målgrupper prioriteras utifrån den data som kartläggs. En onsite-strategi innefattar dessutom konverteringsflöden på webbplatsen, ev implementation av analytics, IA, onsite SEO, WPO, UX och andra delar som berör användarna och affären på din webbplats. Här borde alla som har en webbplats börja. Att skapa en webbplats utan eftertanke är pengar i sjön och att försöka ta sig an en fullfjädrad digital strategi är något de flesta företag inte klarar av att förvalta. Baby steps baby.

Webb/Online/Internetstrategi
Kärt barn har många namn och en klassisk webbstrategi tar ett lite bredare grepp. Istället för att endast titta på den hur den egna webbplatsen kan tillfredsställa målgruppens behov och mappa det mot affären så tittar man på webbens alla möjligheter. Detta kan inkludera allt ifrån hur nyhetsbrev och externa kanaler till onsite-aktiviteter. Utöver att ovanstående delar självklart ingår tittar man övergripande på trafikflöden och skapar sig en helhetsuppfattning om hur besökare hittar till och konverterar på webbplatsen (eller på andra digital platser som det fogas över). Webbstrategin går även att bryta ned i flertalet olika byggstenar och strategier såsom sociala etc..

Den digitala strategin
Den digitala strategin är “the big schabang”. Fokus i en digital strategi är att digitalisera affärsidén, att sömlöst röra sig mellan den analoga och digitala världen. Att genomföra detta arbete innebär grundliga verksamhetsanalyser samt att vrida och vända på varenda sten i företaget. För detta arbete krävs inte bara en större investering av tid och resurser men framför allt så krävs en stor förändringsvilja. Delarna ovan kan självklart komma att ingå om det på något sätt gynnar affären, dock bör främsta fokus ligga på att digitalisera flöden, processer, affären och människorna.

And that’s how you define a strategy.

Beroende på vad du vill finns alltså tre olika paket. Självklart kan man lyfta ut vissa delar och skapa en “strategi” för SEO eller sociala medier, dock bör den hänga ihop med resten, annars blir det pengar i sjön. Kommer vid senare tillfälle även skriva om implementationsproblemen som generellt de flesta företagen har. Adjö.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...