Varför du bör jobba med Social Media Optimization (SMO)

Social Media Optimization eller SMO som det förkortas myntades redan 2006 av herr Rohit Bhargava. SMO är en metod eller snarare en uppsättning av regler för att bearbeta social media med målet att driva trafik till din webbplats vilket generellt kan göras på två olika sätt:

  1. Genom att lägga till social funktionalitet till ditt innehåll com gör det lätt att sprida
  2. Skapa uppmärksamhet via olika aktiviteter på de sociala kanalerna

Social Media Optimization är rätt närbesläktad med sökmotorsoptimering på många sätt men skiljer sig främst då fokus är på driva trafik via andra källor än sökmotorerna. Dock så leder en framgångsrik SMO ofta till bättre SEO då Google även tittar på dina sociala influenser. Så vad ska man tänka på gällande SMO? Här kommer de fem grundregelrna:

5 golden rules

  1. Skapa attraktivt innehåll - Det absolut viktigaste, förutom din produkt eller tjänst, är självklart ditt innehåll. Vad för värde tillför den dina besökare och varför ska de dela med sig av den?
  2. Gör innehållet lättdelat - Ovanstående regel sätter krav på innehållet medan denna regel sätter krav på kontexten. Användare är lata, otåliga och vill inte tänka. Sänk alla möjliga trösklar och gör innehåller så lättdelat som möjligt. Oavsett vilken kanal de föredrar.
  3. Belöna engagemang – När dina användare, läsare eller konsumenter delar mig sig av ditt innehåll eller genomför någon sorts handling som du direkt eller indirekt gynnas av, glöm inte den där klappen på axeln. En klapp på axeln, ett simpelt tack, gör väldigt mycket och dina användare betingas positivit, vilket ökar sannolikheten till ett fortsatt positivt beteende.
  4. Gör innehållet flexibelt – Vill du utnyttja det sociala mediet till fullo se då till att ditt innehåll kan spridas på de olika kanalerna. Gör det inte bara attraktivt att twittra om men se till att det även funkar på Slideshare, Flickr och Youtube också, utnyttja hela kakan!
  5. Uppmuntra mashups - Uppmuntra användare att ta ditt innehåll ändra det och göra skapa nya personaliserade budskap. Detta kallas även Meme och är bland det bästa som kan hända dig och dit varumärke då användarna inte bara slutat vara passiva åskådare men plötsligt blivit aktiva deltagare.

Utöver dessa fem regler har det tillkommit ytterligare tolv stycken som branschfolket har lagt till. Vill du ta del av hela listan så finner du de här, annars kommer jag att fortsätta med denna tråd senare i veckan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...