Vilka filter använder sig Google av för att personalisera söket?

Om du har sett Eli Parisers föreläsning på Ted talk så vet du vid det här laget att Google använder sig av 57 olika signaler för att personalisera sökresultat. Detta gäller även då du inte är inloggad. Informationen kommer direkt från en av Googles ingenjörer som Eli pratat med berättar att han pratade med och han avslöjar även några av signalerna som påverkar:

  • Datorn du använder dig av
  • Aktuell webbläsare
  • Din befintliga geografiska plats

De andra 54 signalerna förblir hemliga. Rene Pickhard ,en tysk doktor inom webb (fantastiskt!), har dock gett sig på ett försök att gissa vilka de resterande signalerna skulle kunna vara och han gör ett riktigt bra jobb. Här kommer hans lista på vilka signaler som Google möjligtvis skulle kunna använda sig av:

  1. Our Search History.
  2. Our location
  3. the browser we use.
  4. the brwosers version
  5. The computer we use
  6. The language we use
  7. the time we need to type in a query
  8. the time we spend on the search result page
  9. the time between selecting different results for the same query
  10. our operating system
  11. our operating systems version
  12. the resolution of our computer screen
  13. average amount of search requests per day
  14. average amount of search requests per topic (to finish search)
  15. distribution of google services (websearch / images / videos / real time / news / mobile)
  16. average position of search results we click on
  17. time of the day
  18. current date
  19. topics of ads we click on
  20. frequency we click advertising
  21. topics of ads we adsense advertising we click on other websites
  22. frequency we click on adsense advertising on other websites
  23. frequency of searches of domains on Google
  24. use of google.com or google toolbar
  25. our age
  26. our sex
  27. use of “i feel lucky button”
  28. do we use the enter key or mouse to send a search request
  29. do we use keyboard shortcuts to navigate through search results
  30. do we use advanced search commands  (how often)
  31. do we use igoogle (which widgets / topics)
  32. where on the screen do we click besides the search results (how often)
  33. where do we move the mouse and mark text in the search results
  34. amount of typos while searching
  35. how often do we use related search queries
  36. how often do we use autosuggestion
  37. how often do we use sepell correction
  38. distribution of short / general  queries vs. specific / long tail queries
  39. which google services do we use (gmail / maps / picasa /….)
  40. how often do we search for ourself

Rene skriver i sin blogg att han inte har en aning om dessa stämmer utan trycker på att det endast är en gissning. Det framkommer också att Herr Pickhard efter 57 minuters brainstorming inte kunde komma på några fler ideér, vilket inte är speciellt konstigt. Listan ger en väldigt bra bild på hur uppfinningsrika Google är, att komma på 57 olika sätt att personalisera sök är stort! Huruvida personliserat sök dock är positivt eller negativt kan ju diskuteras.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...